Yoast SEO plugin

Ny video pr. august 2019!

Helt ny video med fuld gennemgang af YOAST SEO Plug-In i nyeste udgave  - august 2019.

Det kan læres!

WordPress SEO kursus

Vidste du, at jeg har udviklet et videokursus, der lærer dig at sætte WordPress korrekt op i relation til SEO? Det er på 2 timer fordelt på 12 lektioner, og det er nærmest uartigt billigt. Og så er det godt! Du kan jo prøve at klikke på denne boks og se, om det er noget for dig 😉

Så er vi tilbage efter sommerferien! Denne gang med en ren marathon i form af (næsten) en hel times video om Yoast SEO Plugin til WordPress - det plugin, der er blevet de facto standarden i forhold til SEO på WordPress. Og med god grund! Flere har bedt os lave denne gennemgang, og vi kan se i vores daglige arbejde, at den er hårdt tiltrængt!

Hvem er Gnavpotterne?

Lars Koudal kan du se mere om på hans hjemmeside: Larsik Corp

Thomas Rosenstand - jamen det er jo ham her: https://www.concept-i.dk/thomas.html

Lang blev den - men til gengæld er den god. Skænk kaffen, læn dig tilbage og lær alt, du skal vide om Yoast SEO Plugin.

Bemærk: Der er tale om en skærmvideo, hvorfor der ikke er noget podcast at downloade denne gang.

Du vil have glæde af at se eller gense episoden om sidetitler - klik her

Gnavpotterne er DIT show

Brug kommentarfeltet herunder til at fortælle os om de emner, du gerne vil have behandlet i kommende udgaver. Vi vil gerne udgive en video månedligt - og måske mere efter behov.

Nu er det op til dig - brug muligheden for at pumpe os for al den viden, du vil!

Rosenstand og Koudal out!

Ja bestemt! Der skal tweakes lidt her og der, men det meste sker faktisk i det, du lærer i videoen her. Der er jo en årsag til, at 99% af verdens SEO-firmaer har deres hjemmesider bygget i WordPress.

Det er godt - men der er 2 andre, der reelt er lige så gode: SEOPress Pro og RankMath. Det er lidt et temperamentsspørgsmål, hvad du skal vælge i de fleste tilfælde.

WooCommerce er en shoppingplatform bygget til WordPress, og til (relativt) mindre webshops målt i varenumre, er det en fremragende løsning, når det er opsat korrekt.

Premium-versionen har et system til redirects, der fungerer godt - og så kan det hjælpe med intern linkbuilding men ikke på dansk endnu. Det er generelt pengene værd.

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

60 kommentarer til “Yoast SEO plugin”

  1. Lang, men lærerig video. I er fantastisk pædagogiske i jeres gennemgang. Selv om det er nørdet stof, bliver det fortalt meget inspirerende. En enkelt kommentar dertil går på længden af metatitle. I fortæller at 99% af tiden passer længden og bliver ikke cuttet, hvis blot baren nedenunder fortsat er grøn. Jeg synes særligt inden for de seneste par uger at have opdaget en stigning i tilfælde hvor yoast ikke længere er nøjagtig på det område.

    Og så til et ønske (hvis man må det). I er inde omkring snakken til sidst om den interne linkbuilding, hvor der jo er sket rigtigt meget de seneste år. Jeg synes det vil være vildt fedt om Gnavpotterne i et kommende program vil gennemgå hvordan, hvor meget, hvorfor, hvor og hvor ikke med intern linkbuilding.

    Ellers vil jeg blot takke for endnu fed video

  2. Tak for roserne, Steen.

    Jeg har en fornemmelse af, at Google tester en hel del for tiden i SERP, og det kan være det, vi oplever i relation til længden på sidetitler (blandt meget andet).

    Ønsker – og det opfordrer vi jo til – er taget ad notam. Der er optaget yderligere 2 og kortere videoer, der udgives i den kommende tid. Men derefter…

  3. Som altid en rigtig god video. Jeg bruger ikke plugin’et særlig meget, men har alligevel fået mange gode tips til mine ikke-wordpress sider – bl.a. om for lidt tekst på siderne, canonical link og (u)nødvendigheden af et sitemap.

    PS: Der er en fejl 404 for billedet “shortcodes-sprite.png” på denne side.

  4. Hej Tommy
    Tak for det. Jeg kan kun se én forekomst af shortcodes-sprite i kilden på denne URL – og det er der, hvor du skriver det. Hvordan udmønter fejlen sig hos dig?

  5. Fejlen kan ses i “Udviklerværktøjet” i Google Chrome (F12 i Windows versionen). Den vises i console vinduet.

    I hjemmesidens html er der ingen henvisninger til billedet, men det er der i CSS-filen til dit tema (wp-content/themes/Divi/style.css). Om det betyder noget rent SEO mæssigt, ved du mere om end jeg gør, men Chrome prøver i hvert fald forgæves at hente filen.

    Er iøvrigt også selv vild med Divi temaet.

  6. Åh ja – det er en af de efterhånden desværre for mange fejl i Divi Theme. Det betyder absolut intet SEO mæssigt – og heller ikke for brugeroplevelsen. Har ingen anelse om, hvad den PNG skal lave – men den mangler ikke nogen steder.

  7. Kent Christiansen

    Hej Gnavpotter,
    Super godt indlæg og en meget brugbar video. Især delen med selve settings var helt kanon. Så jeg skal helt klar hjem og følge videoen trin-for-trin.

    Jeg ved det ikke er Yoast “relateret”, men jeg kunne ikke undgå at bemærk at der lå et plugin under Yoast -> Seo friendly images.. Er det noget som I vil anbefale at have på site/blog ?

    Samt vil det ikke være en fordel at kombinere Yoast med schema data, fx. fra en af disse plugins, hvad er jeres tanker omkring dette ?

    1) Schema – https://da.wordpress.org/plugins/schema/
    2) All-in-one schema – https://da.wordpress.org/plugins/all-in-one-schemaorg-rich-snippets/

    De bedste hilsner
    Kent

    1. Hej Kent
      Det er et tudsegammelt site med ditto plugins – det er et legested etc. Og nej – det plugin skal du ikke bruge tid på.

      Begge de to nævnte Schema plugins fungerer fremragende, og de kan begge arbejde fint sammen med Yoast. Og ja – det er en god ide at have.

  8. Hej Gnavpotter.

    Jeg havde helt bestemt troet at jeg havde Yoast plugin på plads. Det skulle vise sig at jeg blev klogere. Tak for endnu en god podcast/video.

    Mvh. Alexander

  9. Joachim Tranberg

    Prikken over i’et havde være at i lige uploade filen med alle jeres indstillinger 🙂

    Tak for en god video

    1. Jooo – og hvad så, hvis der er en setting, der ikke passer til en person, der downloader den ini-fil? Så er det vist bedre, man selv sætter dem 🙂

  10. Tak for en god episode Gnavpotter 😉

    Jeg skriver alle mine sidetitler i Yoast boksen inde på posten. Men i SERP oplever jeg konsekvent at min sides navn står efter den titel, jeg har indtastet.

    Er det noget Google selv tilføjer? Eller kan jeg have misset noget i opsætningen?

    1. Hej Mette

      Tak skal du have! Det skyldes enten, at du skriver dine sidetitler for korte eller (i sjældne tilfælde) så lange, at Google helt erstatter dem med noget andet.

      Prøv at udnytte sidetitlerne maksimalt – så ser Google ikke behovet for selv at fylde på ret tit.

      Nu skriver du “konsekvent” – er du sikker på, du ikke har opsat Yoast til at smide det ind til sidst? I titelskabelonen skal der stå dette og kun dette: “%%title%%”

  11. Tak for en rigtig god forklaring på, hvordan det plugin skal konfigureres. Jeg har nogle AMP sider, som der ikke umiddelbart linkes til nogle steder fra siden af og derfor lavede jeg ikke en blokering af sitemap, men jeg tænker at det smarteste måske ville være nok at lave et par links til den udgave og så slette dette bagefter?

  12. christoffermartini

    Tak for at dele det informative indlæg. Det er virkelig meget nyttigt. Fortsæt med at dele det informative indhold som denne.

  13. Hej Thomas
    Super fed video. Rigtig rart med en overordnet guideline til Yoast. 🙂

    Jeg har lige et spørgsmål:
    Hvad er forskellen på “Website name” og “Company name” under “Your info”?

    Mvh.
    Anders

    1. Hej Anders

      Forskellen er præcist, som du beskriver den. For eksempel driver et mine formaer – TCON Services, LLC – en hjemmeside, der hedder “Slankeskolen”. Altså firmanavn er ét – og hjemmesidens navn et andet.
      Tak for roserne!

  14. Så ved et håndværkerfirma vil “website name” og “company name” som udgangspunkt ofte være det samme? Eksempelvis “Svend Bents Murerfirma ApS” med hjemmesiden “svendbents-murerfirma.dk”.
    – Vil der da skulle stå Svend Bents Murerfirma ApS i både website name og company name?

    Mvh.
    Anders

    1. Hej Anders

      Du kan sagtens have det samme stående. Eller du kan skrive i website name: “Murerfirmaet Svend Bent” og i company name:”Svend Bents Murerfirma ApS”

  15. Ole Schmitto

    Hejsa,
    Tak for en god informativ video.
    Har i nogle holdninger, til Yoast premium og de andre SEO-plugins som Yoast tilbyder?

    Ole

    1. Hej Ole

      Jeg har Premium på dette site, og det er da rart med de ekstra funktionaliteter. Men om det ligefrem er et must? Det afhænger i høj grad af situationen. Jeg tror, at Lars har mere at byde på der.

  16. Hej Ole, tak for rosen og for at svare på dit spørgsmål: Det afhænger af situationen 🙂

    Standard versionen er nok til de fleste, men premium kan f.eks. komme med forslag til hvilke interne sider du bør linke til og kommer også med redirect modul der kan hjælpe dig med at sætte viderestillinger op når du sletter indhold.

    Der er flere gode årsager til at gå premium, omend ikke andet så bare for at støtte teamet der udvikler et af vore favorit plugins 🙂 – Læs her https://yoast.com/yoast-seo-premium-features/

    De andre plugins er ikke brugbare for alle hjemmesider, men kan hjælpe dig hvis du arbejder med Local SEO eller WooCommerce på din shop.

  17. Tusind tak for svar Thomas.
    Er der også en anbefalet metode / et plugin du kan anbefale, til indsættelse af Google Analytics sporingskode?

  18. Hej Thomas og Lars
    Tak for gennemgang, super forklaring på hvorfor og hvorfor ikke.

    I nævner i videoen at Yoast premium håndterer flere søgeord pr side.
    Men forstår ikke helt fordelen ved funktionen, da samme side ikke kan have flere fokussøgeord. Er det ikke stadig ét fokus søgeord der arbejdes ud fra, ét fokussøgeord der indlægges i billedenavn og ALT-tekst, indsættes i overskrift og tekst osv.?

    Hvilken fordel ville det give i forhold til udfyldelse af snippets og i forhold til SEO?

    1. Hej Jette
      Det er så nyt for både mig og Joost, at man ikke kan have flere søgeord til én URL. Jeg har da mange af den slags, og det fungerer fint.

      Du vurderer ikke, at man kunne optimere én URL til synlighed på for eksempel “Effektiv slankekur”, “God slankekur” og “bedste slankekur”? Hvorfor ikke?

      Jeg ville selvfølgelig ikke have én URL til “slankekur” og “kaffemaskiner” for eksempel – det giver jo sig selv.

      Med Premium får du flere hints fra Yoast om keyword density, placering af dem etc. Og så erd er jo masser af andre funktioner som for eksempel 301 redirects i Premium-udgaven. Man kan sagtens klare sig med den gratis – men der er nogle fordele i Premium, der bestemt er værd at tage med.

  19. Hej Thomas
    Kan det passe, at en eksporteret fil med Yoast indstillinger, som er lavet for et stykke tid siden, ikke længere indlæser de samme indstillinger som den gjorde tidligere?
    Jeg synes for eksempel ikke længere, at Yoast SEO meta-boks er aktiveret i de indstillinger der loades fra min fil. Det samme gælder også bl.a. XML Sitemaps.

  20. Hej Anders
    Tja – den gode Joost sender jo opdateringer ud som skidt fra en spædekalv i perioder, så det kan sagtens være, at en ældre XML ikke længere er helt tilregnelig.

  21. Altså det jeg mener er, at jeg har lavet en standardopsætning og eksporteret den som en zip-fil, og så importeret den igen nu, og så er den ikke ens. Det kan godt passe?

  22. Hej Anders

    Nej, det har jeg heller ikke prøvet. Som Thomas nævner hvis eksport filen var fra en ældre version så gav det mening hvis det ikke virkede, men hvis du har eksporteret for nyligt så skulle det jo virke.

  23. Hej Drenge.
    Tak for en super video.
    Jeg har selv fået installeret plugin og diverse indstillinger.
    Dog fatter jeg ikke, hvorfor jeg kan finde sider på google, som jeg har sat til no index? Tager det måske længere tid før det bliver opdateret?
    Jeg kan heller ikke komme frem til, hvorfor min startside (fast) ikke bliver vist som den skal på google? De har selv sat noget sammen i titel osv, som vises på google, i stedet for det jeg selv har været inde og taste ind (meta) på siden.
    Mvh. Nicole

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Nicole
      Det tager tid – ofte ganske lang tid. Tålmodighed 🙂

      Dine sidetitler i Google: Googles seneste cache er far 15. marts, og da hed ALLE dine sidetitler “Nikki Tours – Alanya”. Efterhånden som Google får crawlet dit site, efter du har skrevet nye sidetitler, vil de dukke op i Google.

      Lige nu skal du blot glæde dig over, at Google ikke har så travlt, da du jo har et hav af fejl på sitet. For eksempel leder et klik på DK eller DE fra din forside til en 404 side. Og så fremdeles. Sørg for, at alt spiller, før du giver Google adgang.

  24. Hej Thomas og Lars.
    Tak for en lang, men super relevant video.
    Jeg tror desværre, at Yoast SEO har flyttet “Advanced settings” til deres Premium udgave.
    I så fald vil jeg gerne høre om I anbefaler, at opgrader til Premium? (sagt på en nordjysk måde: kan dét betale sig?)

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Hanne

      YOAST er lavet om, siden vi lavede videoen – og vi skal nok finde tid til at lave en ny så snart, vi kan. De avancerede indstillinger er blot lagt rundt omkring i pluginnet eller fjernet helt. Premium-versionen kan en del mere med hensyn til redirects (og det er smart). Det kan også hjælpe med forslag til interne links, men det virker bare ikke på dansk endnu. Hvis du har behov for at lave redirects ofte: Ja, så kan det klart betale sig!

  25. Hej
    Er i gang med at se videoen fra 2017 (vi er nu i midt 2019) – kan det mon være, at Yoast har ændret lidt op sin opsætning – for mit dashbord ligner slet ikke jeres i videoen (jeg har slet ikke en mulighed der hedder “dashboard” og har slet ikke de muligheder som i gennemgår først i videoen (eks. generel/features/your info/webmastertools/security)
    Har jeg mon overset et eller andet i opsætning af plugin eller er der (bare) ændret på udseendet?

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Rikke
      Som du kan se i kommentaren lige over, hvor du skrev din, skal vi nok snarest muligt lave en ny video med den nye opsætning af YOAST. “Reglerne” for opsætningen er dog uændrede – det er primært “hvor hvad ligger og hvad det kaldes”, der er ændret på.

  26. Thomas Rosenstand

    Som lovet: Der er i dag den 9. august lagt en ny video på indlægget her, som vi lavede i går – frisk fra fad og med den seneste udgave af YOAST. Og slet ikke gnavent 🙂

  27. Hej Thomas og Lars

    I siger at der kun skal være en H1, H2 og H3. Er det nyt? For tidligere hed det sig, at man kunne have alle de H2 man ville og H3 var nærmest ikke noge man brugte. Har Google ændret på dette, eller er det fordi det bare giver god mening.

    Og tak for videoen.

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Bent
      Velbekomme 🙂

      Jeg har aldrig set nogen anvisninger eller guidelines fra Google eller andre søgemaskiner, der indikerede, at man blot skulle bruge en masse H2?

      Der er ikke noget nyt i, at en tekst bør struktureres med 1xH1, 1xH2 og resten som H3 H4 og måske endda H5. Når det er sagt: Så længe du ikke har flere H1/H2, er det fint nok. Men ofte er det jo de små detaljer, der gør forskellen – og på en almindelig side (URL) står du dig bedste med den foreslåede opdeling.

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Stine
      Jeg regner med, at du med “mine sider” mener den danske del. Og ud fra det: Yoast kan tælle keyword density etc. på dansk, men “Cornerstone Content” kan Yoast Pro ikke finde ud af på dansk. Hvis du ikke har en Pro, er det jo så lige meget. Håber det besvarer?

  28. Super hjælpsom video. Lige et spørgsmål til pinback og trackbacks, er det en fordel eller ulempe at have dette slået til rent SEO mæssigt?

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Nick
      Jeg kan ikke mindes, at jeg har haft det slået til i en WP i de sidste 10 år eller så. Uden at gå dybt ind i forklaringer: Det er ret ligegyldigt medmindre du benytter det, så du har interne ping-backs. Har du det mellem dine forskellige artikler, risikerer du, at du får nofollow-links mellem dine egne sider, og det har du IKKE lyst til. Så i 99,99% af alle tilfælde: Slå det fra.

  29. Hej Gnavpotter 🙂

    Tror desværre, at den nye video fra august 2019 allerede er forældet … Jeg kan nemlig ikke finde fanebladet Avanceret eller Advanced, som I omtaler til sidst i videoen. Det er jeg grumme ked af, for jeg er i gang med kurset FiloSEOfi og ville gerne ind og sætte noindex på individuelle sider. Det kan jeg åbenbart ikke med Yoast version 14.1?

    Hvad gør en klog? Jeg kan ikke (vil ikke) kode og rode i filer. Har prøvet at google en løsning uden held.

    På forhånd tak for et godt råd – og tak for altid godt og brugbart indhold fra jer!

    1. Thomas Rosenstand

      Hej Henny

      Næ – det er såmænd bare en indstilling, du mangler 🙂

      Først går du ind under “Features” og der sætter du denne indstilling:

      Derefter får du:

      Keine hexeri 🙂

      1. Fantastisk, Thomas – tusind tak! Keine Hexerei, når bare man ved det 😉
        Jeg har været en tur i maskinrummet, og nu er jeg igen glad for Yoast 🙂
        Mvh.
        Henny

        1. Thomas Rosenstand

          Super! Ja – jeg kender godt den der, hvor man bare ikke kan se en funktion, og så viser det sig, at den er slået fra.

  30. Thomas Rosenstand

    Hej Christa
    Tak for din kommentar! Der er ikke i Gnavpotte-regi lavet noget specifikt om Canonical URL Tags. Skal du bygge hjemmeside og selv arbejde med SEO, er bogen/videokurset SEO-LEX det helt rigtige for dig: https://www.seo-lex.dk/

  31. gal en luksus guide 😉 tusind tak og lav endelig mere af den slags:) store ros her fra

      1. hej Thomas 🙂
        har lige et brug for et fif:)

        jeg har kørt med rank math længe og når jeg så installere yoast så laver den alle mine url om kan du gi en hurtig forklaring på hvorfor ? 🙂

          1. Ja mine url hedder med rank math nemlig kun t-shirt til herre hvor den så ændre det til vare- kategori osv

            plus vis man tag hoved kategori og gå ind i under kategori så for jeg en url med hele genvejen ville helt beholde det jeg har nu

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top