Er du en af dem der føler sig presset på tid til at udarbejde indhold til din content marketing? I dette indlæg får du en række måder, hvorpå du kan udnytte potentialet i content marketing uden selv at skulle frigøre tid.
Indlægget er skrevet af Nikolaj Mogensen.
I forlængelse af det seneste indlæg om at skrive eller dø – tænkte jeg, at det var naturligt at skrive et indlæg om hvordan man kan komme uden om den evindelige undskyldning om manglende tid. I mit daglige arbejde har jeg sjældent med en kunde at gøre, der markedsfører sig digitalt uden at kunden har behov for at udarbejde indhold og content.
Hvad er content marketing?
Content marketing er arbejdet med, at markedsføre og brande din virksomhed ved, at udarbejde indhold. Indholdets type, platform og form kan variere, men formålet er, at drive mere salg ved at skabe mere trafik og gøre eksisterende kunder mere loyale. Hvis du er yderligere er i tvivl om hvad content marketing er, kan du læse Rosenstands gæsteindlæg om content marketing her eller mit indlæg fra 2011 om netop indholdsbaseret markedsføring her.
Derfor tager content marketing så lang tid
Det tager lang tid at lave indhold! Meget lang tid. Tag eksempelvis bare dette indlæg. Det har jeg samlet set brugt 5 timer på at udtænke, researche og skrive på. 5 timer for et ****ing indlæg!
Godt indhold kræver nemlig, at du leverer noget ud over det sædvanlige i forhold til at give dine læsere værdi. Ligeledes er indholdsforme som video, podcasts alle medier der tager yderligere tid at udarbejde.
Herunder får du således 6 måder hvorpå du kan komme omkring din tidsnød.
1 – Hyr en tekststærk studiemedarbejder
En dygtig studiemedarbejder kan hjælpe dig med udarbejdelse af indhold. Fordelen ved en studiemedarbejder er, at du ikke behøve at have personen fuldtid, samt at timeprisen holder sig lavt. Udfordringen er at du skal opkvalificere og oplære din medarbejder – evt. med ekstern hjælp.
Når du hyrer en studiemedarbejder til at hjælpe dig med at udarbejde indhold, skal du kigge på den studerendes kompetencer inden for.
- Evne til at skrive
- Lyst til at lære nyt om dit område
- Interesse i dit område
- Interesse for online marketing
Jo længere på studiet personen er, jo bedre vil det være, idet mange studerendes skrivekompetencer udvikler sig meget henover studiet. Til opkvalificering kan du passende henvise den studerende til en række af de gratis resurser, der findes rundt omkring på nettet.
2 – Hyr et online marketingbureau
Et marketingbureau kan i den grad bruges i din content marketing. Selvom det er den dyre løsning kan det i mange tilfælde godt betale sig for dig, at få et bureau til at udarbejde indhold og eventuelt også håndtere de sociale medier efterfølgende.
Det kan dog være en udfordring at få et marketingbureau til at udarbejde dit indhold. Dels har den eller de personer, der skal skrive dit indhold ingen interesse og passion for netop dit emne. Dels har de ikke din virksomheds tone og stil under huden på samme måde som dig selv eller en intern medarbejder.
Fordelen ved at vælge et bureau til at udarbejde dit indhold er, at bureauet vil have dybe kompetencer ud i content marketing, PR og tekstforfatning. Alt afhængigt af hvilket bureau du vælger, vil bureauet vide hvordan indhold skrives bedst og mest fangende. Igennem et bureau får du nemlig professionelle personer ind over din content marketing – uanset om det er i forhold til at udtænke indholdet, vinkler og historier eller om det er i selve udarbejdelsen af tekst, video og billeder. På den måde bliver kvalitet af dit indhold taget op på et professionelt niveau.
Du kan eksempelvis hyre en fyr som Rosentstand og hans Concept-I eller mig og det bureau jeg arbejder i til udarbejdelsen af indhold.
3 – Få dine kunder til at lave indhold for dig
Hvis du ikke er interesseret i, at investere penge i udarbejdelsen af indhold, kan du forsøge at tænke mere kreativt i forhold til hvordan indhold kan udarbejdes. Her er en af disse måder, ved at inddrage kunder aktivt i udarbejdelsen af indhold.
Der findes rigtig mange måder, hvorpå du kan få dine kunder til at udarbejde indhold for dig. Her skal du tænke kreativt!
Eksempler på brugergenereret indhold:
- Fora – Gør det muligt for din kunder at debattere og skab et aktivt forum, hvor produkter, anvendelse etc. debatteres.
- Blog – Gør det muligt for kunder at oprette blog på dit website med deres oplevelse af produktet. Dette giver mest mening hvis produktet har en høj grad af involvering. Udvælg eventuelt de kunder du vil have til at blogge og giv dem evt. noget rabat for at udarbejde blogindlæg og indhold.
- Anmeldelser – Gør det muligt for dine kunder at uploade anmeldelser til dit website. Dette skaber unikt indhold til dit website, eksempelvis på produktsiderne.
- Guides og artikler – Beløn kunder for at udarbejde guides og artikler til brugen af dine produkter.
- Billeder – Gør det eksempelvis muligt, at uploade billeder af dine produkter til websitet eller engagér folk i at uploade billeder af produkterne på instagram med et specifikt hashtag.
4 – Udnyt andres indhold
En af de mest undervurderede måder at lave content marketing på uden at bruge meget tid er ved, at udgive eller henvise til andres indhold. At udgive andres indhold kræver naturligvis en aftale med dem, da de har ophavsret over indholdet, men du kan uden problemer henvise folk videre til indhold.
Det du gør, er ganske simpelt at holde øje med de mest videntunge blogs og magasiner, og så skriver små blogindlæg om relevante nyheder og dybdegående artikler, med henblik på at henvise dine kunder og brugere til det eksterne indhold. På den måde kan du behandle mange områder inden for kort tid, og opnå mange af de samme fordele med content marketing, som hvis du selv udarbejdede indhold, lavede analyser og undersøgelser.
Ved at linke og henvise til relevante artikler og bøger kan du fremstå som en videnleder overfor dine kunder, samtidigt med at du bygger autoriteten igennem din kommunikation. Du får sværere ved at opnå organiske og naturlige links, idet dit indhold ikke er unikt, men her i Danmark sker naturlige links alligevel sjældent, så tabet er måske i virkeligheden ikke så stort sammenlignet med den sparede tid.
5 – Få samarbejdspartnere til at lave dit indhold
Du har helt sikkert en række leverandører og samarbejdspartnere, som indgår i din virksomheds økosystem. Disse kan du udnytte i din content marketing. Ofte vil de nemlig være meget interesserede i, på den ene eller anden måde, at levere indhold til dit website.
Ræk ud til dem og spørg om de har lyst til at give et biddrag til din virksomheds indhold mod selv at få lidt markedsføring. Det kan ofte komme begge jeres virksomheder til gode i form af co-branding og især komme dig til gode, idet du får andre til at lave lækkert og godt indhold til dig. Har du eksempelvis en blog på dit website er det utrolig let at implementere gæsteindlæg på siden.
Eksempler
- Presswire – Det Presswire gør på mypresswireacademy er rigtig godt. Her samler de bloggere fra branchen til at lave indhold, der bliver delt vidt og bredt. Eksempelvis har jeg lavet dette bidrag
- Ivækst – På samme måde har Ivækst samlet en lang række ekspertbloggere, der selv får god branding ud af at udarbejde godt og velskreven indhold til portalen, hvilket højner niveauet og hjælper iværksættere videre. Se eksempelvis mine bidrag her
6 – Bliv mere effektiv
Det sidste råd er noget som mange vil have store glæde af. Det handler basalt set om, at blive mere effektiv i sit daglige arbejde. Der er rigtig mange forskellige måde at blive mere effektiv på. For mig handler effektivitet om tre ting.
Indhold og udarbejdelsen af indhold er nemlig ofte noget, som kan vente til senere. Netop derfor er det vigtigt, at du kobler af, når du skriver indhold, så du ikke forstyrres af pludselige ting og udfordringer.
- Undgå forstyrrelser – undgå de daglige forstyrrelser når jeg skriver indhold. Når jeg skriver indhold forsøger jeg så vidt muligt at undgå at være på de sociale medier samt undgå at tjekke mails.
- Fokus – fokusér på det stykke indhold du skal lave og hold dig til det. Får du ideer til andet indhold så notér dem hurtigt og gå videre. Formaliser ideerne efter du har udarbejdet dit indhold.
- Flow – Forsøg at komme ind i flows, hvor du bare skriver og skriver. Det kan være utrolig befriende bare at skrive og så rette til, læse korrektur etc. Bagefter.
Ud over det så er der en lang række arbejdsmetoder, skrivemetoder og værktøjer, som du kan bruge til at blive mere effektiv.
Drop undskyldningen om tid
Du får også lige et sidste skud fra hoften på din vej. Undskyldningen om manglende tid er nemlig noget du bilder dig ind for at undgå at lave noget. Du er nødt til at finde på en undskyldning for, at du ikke har skrevet dit og dat, og her bruger du tid, som den klassiske undskyldning for at forsvare dig imod den skinbarlige sandhed – du er doven!
Hvis du føler dig ramt nu, så overvej at dette blot er endnu en forsvarsmekanisme din krop bruger, for at undgå at få dig selv til at skrive mere indhold.
Drop det og kom så lige i gang!
Jeg nyder at bruge disse indlæg overfor direktionen i vores virksomhed. Selvom du er en dygtig mand, så overser du en meget vigtig ting.
Jeg er ansvarlig for markedsføringen online i Europa. Vi har en .com onlineshop og dertil kommer lokallande sider.
For at drive siderne frem, forsøger jeg at få ledelsen til at forstå, at medarbejdere kan hjælpe os, hvis de f.eks. laver en blog om virksomhedens produkter.
Ledelsen forstår ikke og medarbejderne vil ikke. Nu har jeg kæmpet i 2 år, og stoppede for et par måneder siden, da det nærmede sig konfrontations agtige scener.
Tak for gode indlæg
Hilsen
Michael
Det er altså ikke altid vi, som er ansvarlige, ligefrem er dovne – næh nogle af os bruger tiden konstruktivt, og forsøger at få andre i virksomheden til at give deres bidrag, så hvis jeg bruger min tid og dermed får 10 medarbejdere til at blogge, og dermed ikke https://www.concept-i.dk/blog/fup-og-fakta-seo.html selv i perioden, så er jeg ikke doven, men arbejder smart 🙂
Føler mig ikke ramt – jeg elsker jo at skrive og synes, content for min egen og andres virksomheder er noget af det sjoveste, jeg kan bruge min tid på. 🙂
Men jeg ved, at det for mange små virksomheder er det faktisk rigtig svært at finde den nødvendige tid. Det tager tid at producere indhold, men i første omgang tager det også tid at finde den stil, man føler er rigtig.
Efter min erfaring har en del mindre virksomheder det problem, at man lægger ud med alt for lave priser for at komme ind på markedet. Men så skal man jo knokle dobbelt så meget som de mere etablerede konkurrenter for at få hyren hjem, og så har man ikke tid til markedsføring. Det betyder så, at man kun er kendt for en ting, nemlig lave priser – og så er man pludselig fanget i lave priser.
Hvis jeg skulle give et råd til nystartere, skulle det være: Sæt gang i markedsføringen straks. Det tager lidt tid at se resultater – så hav også en strategi for, hvor pengene skal komme fra så længe, om det så er gammelt netværk, mødebooking over telefon, freelancerjob eller lidt ekstra træk på kassekreditten.
Men sæt i hvert fald tiden af til markedsføringen, det er et MUST, hvis man planlægger at forblive selvstændig 🙂
En måde at komme udover den manglende tid er efter personlig erfaring at udnytte den spildtid man mange gange har. Før i tiden udnyttede jeg stort set ikke tiden i taxa, fly, tog eller bus til noget produktivt.
Nu har jeg opdaget hvor meget man kan få lavet. Man har ikke internet så man bliver ikke forstyret af diverse sociale medier som du jo selv skriver kan være en stor årsag til ineffektivt arbejde.
Når man går sin dag igennem vil man mange gange opdage at der er tomrum med tidsspild hvor man kunne lave produktivt arbejde. Mange gange behøver man ikke engang slæbe computeren med da artikelskrivning nemt kan foregå på iPad og lignende.
Håber I andre kan bruge dette lille og simple tip.
Fin artikel med nogle gode pointer.
Godt forslag med studiemedarbejdere, som kan hjælpe med at lave content til en billig pris. Man kan også anvende praktikanter, hvilket jeg har haft god erfaring med, og det er endda gratis! De kan arbejde for dig fuldtid, men det kræver selvfølgelig at du har lidt tid til at sætte dem ind i tingene, men de kan også aflaste dig med andre arbejdsopgaver!
Hvis man bruger et måned på at “oplære” dem, så kan de hjælper dig 2-3 måneder frem, afhængig af deres praktikforløb.
Super god artikel med rigtig mange gode pointer. Der er generelt for få, der afsætter tid til at lave content marketing, hvilket jeg synes er lidt en skam. At afsætte tid til content er en god investering!
Det er altid en god ide at hyre professionel assistance, hvis virksomheden ikke selv har kompetencerne