Forleden var der en gammel artikel om frames og søgemaskineoptimering, der dukkede op til overfladen igen grundet et spørgsmål fra en læser. Det er jo super hyggeligt, når det sker. Spørgsmålet og svaret gav en anden trofast læser – Frank Hellerup Madsen – en lettere kvababbelse, som fik ham til at fare i blækhuset og kommentere om musik på hjemmesider. Jeg deler 100% holdning med Frank, så jeg opfordrede ham til at skrive et gæsteindlæg her. Og det gjorde han så!
Frank Hellerup Madsen om musik på hjemmesider
Der findes mange måder at bruge sine penge på uden rigtigt at få noget igen. Musikerne fra KLF valgte at brænde en million pund i en brændeovn, mens andre købte aktier lige før IT-boblen brast og fik nogenlunde samme resultat ud af det.
Som hjemmesideejer kan du også på mange måder gøre hele din indsats på hjemmesiden til skamme og spilde det hele på gulvet. Thomas fortæller vanligvis herinde om, hvor fjollet det er ikke tænke SEO med i hjemmesiden, så du kan få besøgende. Der tales om usability og konvertering, når først du har fået besøgende ind på din side. Alt sammen vigtige indsatsområder, som er nødvendige for at få noget ud af din hjemmeside.
Musikken fra helvede
Men et lille område omtales sjældent, fordi det burde være indlysende, at du skal holde sig fra det: Musik på din hjemmeside.
Nej nej, ikke musik som en lille diskret, indbygget media player, brugeren selv kan aktivere eller mulighed for download af udvalgte lydstumper. Den slags kan såmænd være gavnligt nok for brugeren, hvis det passer ind i sidens tema.
Nej, jeg tænker på den automatiske baggrundsmusik, som går i gang, straks jeg åbner din hjemmeside! Ja, jeg taler dig til som insisterer på at spille ”Für Elise” for mig i en Hammondorgelversion, når jeg bevæger mig ind på din wellness-hjemmeside.
Hvis du fik lavet brugertests af din hjemmeside, ville du opdage, hvordan automatisk musik fremkalder gråd og tænders gnidsel hos dine besøgende. At din bounce rate i Google Analytics er på 90% viser ikke hele sandheden. Blandt de sidste 10 procent findes nemlig en vis andel, som desperat klikker din side rundt for at finde ud af, hvor de slår musikken fra, før de forsvinder igen. Når det gennemsnitlige tidsforbrug på hjemmesiden er højere end et par sekunder, skyldes det, at der også findes døve netbrugere!
Dem generer du
Lad os et øjeblik se på de kategorier af netsurfere, som du generer voldsomt med automatisk afspilning af lyd. Først har vi alle dem, som i forvejen har gang i noget musik eller anden lyd på hjemmesiden. Dvs. alle der hører mp3’er, lytter til podcasts, hører netradio eller lignende.
Dernæst har vi folk i kontorlandskaber som surfer i arbejdstiden. Ja, de findes i rigt mål – tjek selv besøgsstatistikken på din egen hjemmeside. Det er sjældent, at der i sådan en situation er behov for at tiltrække alt for meget opmærksomhed til det faktum, at man surfer på nettet.
Alle folk, der har for vane at udnytte tabbed browsing og åbne en række hjemmesider på hvert sit faneblad vil blive nødt til at kaste sig ud i den irriterende sportsgren som hedder ”Find den latterlige hjemmeside med lyden på og luk den øjeblikkeligt!”.
Og så er der alle dem med moderne browsere, som i stedet for din musik bliver mødt af en besked om, at de skal downloade en bestemt plugin eller får et advarselsvindue op ved din side. Tror du, at de vender om med det samme?
Kom videre
Når nu nettet har udviklet sig gevaldigt siden midt-halvfemserne, synes du så ikke, at det er på tide at følge med? Blinkende tekst, roterende mail-ikoner og skrigende kontrastfarver overalt er allerede lagt på museum og selv hos Geocities kan man bygge nogenlunde præsentable hjemmesider i dag. Tag nu skridtet. Drop musikken. Nyd stilheden!
Hvis du alligevel insisterer på at fastholde musikken, så spar i det mindste udgiften til SEO, Adwords og forbedringer på hjemmesiden. Der er ingen grund til at arbejde på at tiltrække besøgende, hvis du alligevel vil jage dem væk igen. Så kan du lige så godt bruge pengene på KLF-vis og nyde, at ilden giver varmen i nogle få øjeblikke.
Efterskrift: Ovenstående udbrud kom til verden efter jeg oplevede en læser her på bloggen spørge i alvor til, hvordan man bedst implementerer musik på sin hjemmeside. Jeg er selv stor musikelsker, men synes, at det er vigtigt at holde skæg for sig og snot for sig – og ikke mindst undgå at spænde ben for sig selv.
____
Tak til Frank Hellerup Madsen, som også slår sig løs hjemme hos sig selv på Den Synlige Mand.
Og historien, der fik Frank i blækhuset, finder du her: Frames og søgemaskineoptimering
Og det her må jo så være: Madsen & Rosenstand out!
Heh, det er så sandt at det er sørgeligt!
Ufatteligt mange “smarte” medie-/marketing bureauer bliver ved og ved med at lave fancy flash splash sider med lyd og musik, at det er helt åndsvagt. Især fordi alle blogs, bøger, magasiner o.lign. om web design alle starter ud med at sige at det er en absolut no-no! Utroligt, at de ikke ved bedre.
Kigger man forøvrigt på nogle af de andre marketing-stunts, som KLF fyrede af, er det helt utroligt så langt fremme i skoene de var. Deres pengeafbrænding er nok det mest kendte, men jeg synes også at huske noget med en masse crop circles, at invitere journalister til et slot befolket med tavse kutteklædte munke, fyre maskinpistoler af (med blanke skud) til BRIT Awards, og meget andet totalt weird stuff.
Amen! Det er jo så sandt, så sandt. Andet er der vist ikke at sige 🙂
Embedded musik på hjemmesider hører 90’erne til og autostart burde forbydes ved lov… Det virker useriøst og det er, som der nævnes i artiklen, rent ud sagt pisse irriterende for langt de fleste brugere. Desuden er det de færreste useriøse webudgivere, der gider at betale afgifter for brugsretten til værket, så de strikker enten selv noget sammen i hjemmestudiet (med resultat deraf) eller bryder ophavsretsloven.
Føj – og tak for opråbet! 🙂
Haha fint opråb selvom jeg ikke tror at folk som vil lægge musik på hjemmesider i 2009 står til at overbevise/redde. Man skal vælge sine kampe, Frank! 🙂
Fede historier med KLF – der var engang en super god dokumentar om bandet, deres markedsføring, stunts og deres mystiske afslutning i P4 i P1 i halvfemserne. Gad godt at finde det program igen.
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv! Hvis der er nogen der har nogle gode links til retro websider af den slags med lyd og blinkende giffer så smid gerne et link, jeg kunne godt tænke mig at genoplive et par stykker af dem 🙂
Du skal bare starte her, Bjarke: http://www.jimwestergren.com/worst-web-design-ever/
Og desværre er der mht. musik et kendt dansk brand, der har fravalgt at have besøgende med lydkort: http://www.lenebjerre.dk/
Jeg ved, at det ikke er webbureauets skyld, for Concept Interest har bygget hjemmesider til firmaet i mange år, indtil vi solgte den del af butikken fra. Det er firmaet, der har et ufravigeligt krav om musik på sitet – og et ønske om at slippe hurtigt af med de besøgende åbenbart 🙂
Hvis i gerne vil have links til websites med musik/lyd på så er der jo fx myspace.com/indsæt-selv-vilkårlig-sammensætning-af-bogstaver 😉
Samt de fleste websites for konsol- og pc-spil.
Jeg forventede ikke, at der skulle blive den store uoverensstemmelse herinde. På en side som denne er det klart, at jeg i høj grad prædiker for de frelste.
Anders, du har nok ret i, at det er en håbløs opgave at trænge igennem til de fortabte. Det er heller ikke et slag, jeg kæmper på daglig basis.
Mht. KLF, så kunne det have været fedt at se, hvad de kunne have fået ud af nutidens muligheder for guerilla markedsføring og viral markedsføring. Et stunt a la det med millionen kunne nok trække nogle Youtube-visninger!
Søren,
lige præcis bandsider på Myspace opfatter jeg faktisk som en slags undtagelse for reglen. Efter den udviklede sig til en hjemmeside for bands og deres fans, må det være almen viden, at derinde finder man musik.
Klikker jeg ind på Amon Amarths Myspace-side, forventer jeg faktisk at blive mødt af en mur af guitar og trommer.
Sådan. Giv dem tørt på, Frank!
Det er på ingen måde et overstået retro-fænomen. Masser af supertrendige mærkevaresider bruger musik på deres hjemmesider. Ofte kombineret med at det er en ‘smart’ flash-hjemmeside – et andet fænomen der også bare skal have tøre tæsk. Se fx http://www.normann-copenhagen.com/
@Frank Jeg er efterhånder også vant til at få smidt et eller andet i hovedet når jeg en (meget sjælden) gang forvilder mig ind på MySpace, men jeg synes stadig det er utrolig træls.
Jeg synes faktisk mere at YouTube er undtagelsen der bekræfter regler. Auto-afspil når jeg går ind på en video finder jeg helt fint.
Indlægget ramte plet! – og som de andre siger, så har du jo så meget ret Frank. Jeg er selv en af tabbed browsing folket og oplever ofte, at jeg kommer i en nærmest panisk chok/stress tilstand, når jeg ikke kan finde ud af hvilken webside det er, der spiller musik, som jeg ikke har bedt om.
Nu hvor du (Thomas) snakker om gamle artikler om frames og andre usability no go ting – så brugte jeg i forbindelse med mit studie både Rolf Molich og Jakob Nielsens bøger her for leden. En sjov ting de skriver er, at man skal passe på at siden ikke fylder for meget pga. folk betaler for hvor mange mb de henter ned. Der kom smilet også lidt frem på læben 🙂
Åh ja – den gode Nielsen med den topmoderne hjemmeside http://www.useit.com/
… for ikke at tale om os natteravne der af vanvare kommer til at vække både kone og børn med høj tekno.
Jeg har prøvet at der har været lyd på en hjemmeside. Jeg sad og surfede i timen, og så ville jeg lige se hjemmesiden for Julebryggen. Jeg havde så lige i det tilfælde ikke slået lyden fra. Og hvis jeg skulle nævne så blev der grinet en del, da den der Julebryg melodi begyndte. Hehe!
Læste dette indlæg i går og et par kommentarer her til aften – og nu vel blot 1 time efter lander jeg lidt tilfældigt på dette her site.
Et moderne reklamebureau – hævdes det…med stavefejl i deres logo og spillemandsmusik fra første sekund.
m4m.dk
ja ja – kultsitet, som Sprogø henviser til, har da ikke levet forgæves (-;
Tak for det link Thomas, der er en god del underholdning
Sprogø: Lige præcis det link var den jeg havde i tankerne……tak for et godt flash back 🙂
Apropos Jakob Nielsen, så kan man jo altid spørge ham om, hvad han synes: Hvad siger Jakob?
Lige i Jakobs ånd – og lige til min humor! Tak 🙂
Mon ikke en vis person skulle have et link til denne post (kommentar nr. 6) 🙂
Det er da i det mindste lykkedes at afskaffe en hel del bling bling!
Hej Trine
Jeg tror, jeg ved, hvem du mener. Men jo – der er da væsentligt mindre bling. Bare den f…. musik kunne komme væk også.
Jeg er helt grundlæggende enige i dine betragtninger.
Jeg kan dog se enkelte tilfælde, hvor musik giver mening – og det er på “oplevelsessites”, hvor brugeren kommer mere for at få en oplevelse end for at søge informationer. Et eksempel kunne være Absolut Vodka (uden jeg dog har checket, om de ret faktisk bruger musik).
Ja jeg er jo så en af de der har valgt at lægge lidt musik på min side. Det har jeg gjort mest af alt for at skabe en stemning. Musikken varer 30 sekunder og bliver kun spillet en gang. Hvis du vil se så kan du jo trykke på mit navn og husk at slukke for din lyd :p