Gundgaard og Rosenstand om mobil konverteringsoptimering

Mobil konverteringsoptimering med Gundgaard

Du ved naturligvis allerede, hvad der sker den 21. april 2015: Google ruller for alvor de algoritmeopdateringer ud, der vil sende hjemmesider og webshops, der ikke er mobilvenlige, bagud i søgeresultaterne på mobilsøgninger (søgninger udført fra smartphones, tablets osv.). Det har sat vældig gang i arbejdet med at få gjort diverse hjemmesider parate hos mange – andre tager det mere roligt. Endnu. Det skal nok ændre sig, når virkeligheden rammer, og virkeligheden er – som bekendt – klog!

Hvad med konverteringsraten på mobilsites?

Én ting er at få hjemmesiden / shoppen synlig på mobile søgninger – en anden ting er at få folk til at konvertere. De fleste webshopejere ved, at konverteringsraterne fra mobile gæster er markant lavere, end de er fra desktop-gæster. Det kan der gøres noget ved – og det bliver der gjort noget ved hos de mest fremsynede webshops. Det felt har Benjamin Gundgaard studeret, og med inspiration fra de bedste udenlandske og de få danske sites, der har set lyset, deler han her ud af sine mange, mange guldkorn i et podcast.

Bemærk, at Benjamin senere i år udgiver en ny bog, der kommer til at handle om dette emne specifikt. Hvis du vil have et diskret dunk i nakken, når den er klar, kan du tilmelde dig hans “dunk-i-nakken” liste her: http://www.mobil-ehandel.dk/

Download

Andre links fra dette podcast:

Benjamin har lovet at følge tæt med her på bloggen, så spørgsmål og kommentarer kommer du bare med – han skal nok være frisk til at svare. Nå ja – den gamle fra Florida er også frisk, hvis der skulle være noget, du vil vide!

Rosenstand (og Gundgaard) out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

15 kommentarer til “Gundgaard og Rosenstand om mobil konverteringsoptimering”

  1. Hej Ole – tusind tak for dit feedback.

    Vi er glade for, at du sad med hele vejen – er der noget du ønsker at vide mere om, nu hvor du har hørt Podcast’et?

    Mvh,

    Benjamin

  2. Hej igen. En ting jeg tænkte over er hvordan Benjamin ser optimering på mobil når det ikke handler om e-handel. De “gode” ved e-handel er at best-practice giver mening – hvilket også tydeligt fremgår af præsentationen: “Går ligesom de andre”. Men når vi ser andre typer virksomheder, så oplever jeg at det er mere udfordrende. Er det stadig relevant at læse din konkrete forslag der?

    Tak for øvrigt for at dele 10+ tips, det er svært ikke at tage dem med og bruge dem til egne projekter.
    /Ole

  3. @Ole – mange tak for dit uddybende spørgsmål.

    Først og fremmest er det vigtigt for mig at pointere, at min nye bog om mobil e-handel ikke handler om at “gøre som de andre” – det ville være en meget nem løsning 😉

    Jeg har brugt mange hundrede tusinde kroner på at brugerteste verdens største mobile e-handelsløsninger. På baggrund af denne viden, har jeg fundet frem til alle detaljer om, hvad der fungerer på tværs af disse løsning, som jeg tydeligt præsenterer og forklar i bogen. Men, jeg stopper ikke her!

    Bogen kommer nemlig til at indeholde mine helt konkrete løsningsforslag til, hvordan du trin-for-trin bygger et mobilt website – der er altså mest af alt tale om en guide og mindre om en bog.

    P.t. findes der ingen andre bøger i verden, hvor du kan få adgang til denne viden eller min metode som er utroligt mange penge værd for både små og store virksomheder.

    Jeg beskæftiger mig udelukkende med e-handel og bygger ikke corporate / content websites, så jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål vedrørende dette.

    Herudover er jeg meget glad for, at du kan bruge de 10+ konkrete tip – held og lykke med at implementere dem på dine egne projekter 🙂

  4. Måske et dumt spørgsmål, men jeg ved altså ikke bedre 🙂

    Hvis man laver en søgning i Google og ens site bliver markeret som ‘mobilvenligt’ i søgeresultatet. Betyder det så man er good to go?

  5. Hej Benjamin og Thomas.

    En lidt efternøler kommentar
    Super fedt indlæg. Der er mange ting som jeg skal i gang med.

    Jeg lyttede med hele tiden og ventede og ventede på at høre din mening om OPC – One page checkout. Er det stadig det nye sort eller viser det dårligere konvertering end nogle nemme klare steps

    Håber du kan give et godt indblik i om det er go eller no-go

  6. Spørgsmålet er så bare, om Google kun slår på sider, som der ikke er mobilvenlige i følge deres mobilvenlige test (link: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/)

    Eller om algoritme ændringen også har meget, at gøre med den mobile hastighed. Man kan sige, at for mange websites så vil det hjælpe, blot at ændre til en RWD løsning mht. til at være mobilvenlige. Generelt så er selve hastigheden lidt mere kompleks at optimere.

    Herudover rigtig spændende input mht. mobil konverteringsoptimering 🙂

  7. @lennart

    One step checkout kan virke, hvis der er tale om meget simple flows. Det er dog langt fra “det nye sort”, da det ofte bliver nogle sider med mange oplysninger. Det er typisk bedre med flere sider, der er nemmere at komme igennem. Det vil du kunne læse om i “Sælg mere på nettet” (http://www.ehandel.dk).

    I Danmark er der hernæst yderst sjældent tale om ægte OPC, da kunden går til side nr. 2 og betaler hos en certificeret betalingsleverandør – ofte på sider, hvor kunden ikke kan se, hvad hun køber.

    Jeg kommer ind på emnet i min nye bog om mobil e-handel (http://www.mobil-ehandel.dk), da flere ønsker at gemme betalingsløsningerne på mobilen, hvilket er et interessant emne.

  8. Tak for jeres podcast – selv her et år efter er den da stadig relevant – jeg tog da adskillige ting med som jeg lige er ved at rette til f.eks. gem-til-senere listen og de små nemme rettelser til indkøbskurven og nogle flere f.eks. filtre – har et men kan godt fornemme at det bør jeg udbygge fra det nuværende pris/mærke til at omfatter langt flere ting. Og ja som der er nævnt i en anden kommentar sad jeg også tilbage og tænkte er det OPC eller multipage som er vejen frem. Men heldigvis synes jeg det er et fåtal som falder fra i min nuværende OPC løsning, men da ligger betalingsdelen også på denne side, så det er vel ægte OPC – så det er nok inden de når dertil at de falder fra 😉 Men det kan nogle af dine tips formodenlig rette op på. Tak fordi I delte jeres viden – og sat mig i arbejde 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top