I august 2006 skrev jeg en lille artikel her på bloggen, der hedder 10 gode råd til driften af din netbutik. Den har – kan jeg konstatere med glæde – inspireret en del rundt omkring. Nogle har spurgt, om jeg evt. havde mere i posen, jeg ville dele ud af?
Det har jeg da, og jeg har her samlet yderligere nogle punkter, hvor du selv kan gøre en væsentlig forskel på dit salg. Det handler primært om netbutikker, men i princippet er der ikke den store forskel på, om du vil sælge en trillebør eller have en potentiel kundes kontaktoplysninger.
Landingssider er ekstremt vigtige!
En landingsside er den side, som din mulige kunde lander på – f.eks. efter at have klikket på din AdWords annonce, banner etc. Hvis du sælger kaffemaskiner, og du har en AdWords annonce om kaffemaskiner, skal dine potentielle kunder lande direkte på den side, der handler om netop kaffemaskiner. Tænk hele tiden på den virkelige verden: Hvis du har en almindelig butik i to etager, og du har et skilt, der peger op på 1. sal med teksten “Husholdningsmaskiner”, så skal du altså også have husholdningsmaskiner deroppe, ikke? Det skal du selvfølgelig også på nettet!
Landingssider har så afgørende betydning for konverteringer (en konvertering er, når en gæst bliver til en kunde), at selv meget små ændringer i en landingsside kan fordoble eller halvere salget! Lad være med at spare her. Få professionel hjælp til at teste og udvikle de perfekte landingssider.
Den korteste vej sælger!
Jo færre klik din gæst skal foretage med musen for at finde et produkt eller en oplysning – jo flere konverterer til reelle kunder. Det er meget tænkeligt, at din branche har en helt naturlig opbygning af varekategorier, som du så – i bedste vilje – bringer videre ud på nettet. Lad os tage eksemplet med kaffemaskiner igen. Måske hedder det i din branche: Hvidevarer > Husholdningsmaskiner > Mindre husholdningsmaskiner > Kaffe & Tebryggere > Filtermaskiner? Jeg kan godt love dig, at der kun ser sådan ud i en isenkræmmers hoved! Du får ingen (eller kun meget få) til at klikke sig gennem den struktur for at få lov at købe en kaffemaskine.
Gør dine varer/ydelser synlige – og skab en direkte vej til dem med færrest mulige klik. Og helt ærligt: Du kunne vel ikke finde på at opstille en labyrint foran indgangen til din almindelige butik, vel? Hvorfor så gøre det på nettet?
Glem massen – tal til dem med “kassen”
Ja – der er gået en poet helt og aldeles tabt i mig. Det handler om, at der er stor fokus på, hvor mange besøgende, du kan få på din hjemmeside. Der er selvfølgelig en vis matematisk logik i, at jo flere besøgende – jo flere mulige kunder. Men på den anden side set: Hvordan tror du, en frisør på gågaden vil have det, hvis 90% af gæsterne i salonen er pilskaldede? Ikke meget andet end lidt salg af bonevoks til issen der. Hvis de skaldede ikke har kostet noget at få i butikken, og de ikke er i vejen for kunder med hår, er de sikkert velkomne. Men har de en værdi?
Det handler om kvalificerede gæster – både i de virkelige butikker og på nettet. Det bliver særligt vigtigt, når der er tale om gæster, du har betalt for at få besøg af – f.eks. via AdWords. Det er en kunst at finde de rette ord og sætninger i dine AdWords, der tiltrækker de købedygtige frem for “oserne”. Men det er en mulig kunst – hvis man ved hvordan.
Tænk dig om, når du bruger penge på online annoncering. Er det din reelle målgruppe, der ser dine annoncer? Måler du effekten i kroner og øre af f.eks. AdWords? Ja – det gør du selvfølgelig! Ikke?
Lad daleren rulle – og scor en femmer!
Hvis du tror, at du kan udnytte din netbutiks potentiale fuldt ud uden at hyre professionel hjælp, er du enten selv ekspert i web, konvertering, SEO og e-handel – eller også er du bare en drømmer. Drømmere skal der være plads til, men lad være at blive skuffet, når dine konkurrenter giver dig baghjul.
Konkurrencen på nettet er massiv, og den bliver ikke mindre. Du er nødt til at flytte dele af din markedsføringsindsats online – også målt i kroner og øre. En veltilrettelagt netbutik/hjemmeside kræver fagfolk, og de rigtige er ikke billige. Her gælder det – som det gør det i de fleste af livets forhold: Du får, hvad du betaler for. Skal du leve af en netbutik nu eller på sigt, skal du enten dedikere dit arbejdsliv til at dygtiggøre dig inden for søgemaskineoptimering, markedsføring på nettet, brugervenlighed og meget mere (og så får du ikke tid til at drive din butik) – eller også skal du købe dig til kompetent hjælp.
Det banale overses
Lad være med at tro, at blot fordi du kender dit produkt, gør dine gæster det også. Forklar – beskriv – illustrér. Gør det kort. Led dine gæster frem til en beslutning om køb. Fjern de mulige indvendinger. Faktisk er det fuldstændigt som med alt andet salg. Tænk hele tiden på at berolige dine gæster: Du er seriøs, dine varer er gode, dine priser er rigtige – og du er der for dem, også når de HAR købt.
Det var vel egentlig 2. del af den artikel, jeg skrev i august 2006. Kan du bruge det til noget? Er det detaljeret nok?
Rosenstand out!
Det er en god artikkel du har skrevet, og jeg vil gerne fortælle at min virksomhed er kunde hos Concepterne. Jeg fik i oktober og november trimmet min netbutik af Thomas og hans kollegaer. Det gav mig en stigning i mit salg på over 200% og min konverteringsrate steg fra 1,1% til 7,9%.
Det koster penge hos Thomas men jeg kan se, at det er det hele værd mange gange. Tak for en flot indsats!
P.S. Nu skal du ikke skrue prisen op næste gang fordi jeg skriver at det virker 😉
Hej
Tak for roserne! Jeg er glad for dem – jeg kendte jo godt tallene hos dig, men det er da dejligt at få et skulderklap i fuld offentlighed!
Ja – det koster penge at bruge os til SEO, optimering af brugervenlighed osv. Men lad være med at tænke på, hvad det koster. Se i stedet udelukkende på, hvad du kan tjene.
Du giver bare lyd, når der skal skrues lidt på knapperne næste gang!
Jeg er 110% enig. Jeg har selv opnået ganske pæne tal efter at vores website var en tur igennem maskinen hos concepterne. (-:
Vi var / er et lidt nyt site, og det vigtigste for os var nok som alle andre at ligge godt placeret i googles søgninger. Det må siges at vi ligger pænt på vores vigtigste søgeord.. “kontorhotel” både 1 og 2 …. og ja nu ikke noget med at skrue prisen op vel Thomas (-:
Nu skal I ikke lave en fagforening, vel?
hvad kan jeg foreksempel gøre bedre, og er det godt at have en høj pagerange, og hvad betyder det alle taler om det.
Du modtager ikke dankort på din webshop – og det er en katastrofe! Jeg har masser af eksempler på webshops, der har fordoblet eller tredoblet salget ved at få dankortbetaling. Hvis du er interesseret, tager jeg gerne en snak med dig pr. telefon. Jeg gør dog opmærksom på, at jeg tager mig betalt for min rådgivning – naturligvis. Ring, hvis du vil vide lidt mere.
PageRank kan – i store træk – sammenlignes med horoskoperne i damebladene. De er uden reel værdi – og mange læser dem 🙂
Glem alt om PageRank – det er kunder, der tæller. Og du kan sagtens ligge højere i Google med en PR på 3, end en side med en PR 5 gør det. Tænk udelukkende på besøg, der bliver til kunder. Alt andet er reelt ligegyldigt.
Ja – mange snakker om PageRank, og mange ved ikke, hvad de snakker om 😉
problemet er at vi ikke sælger men udlejer og da vil folk ikke betale i foreksempel 3-4 måneder før når de bestiller, men først ved levering.
Nu er det selvfølgelig Thomas og Charlotte der kan det der med reklame – og en hel masse andet 🙂 og de er GODE til det.
Jeg lever af noget andet…men jeg kan noget med ord. Og Holmsted; du skal ikke betale en bukket nikkel for følgende:
Tænk lige over det du skriver: ‘Problemet er….’ Når du skriver sådan, efterlader du mig med et indtryk af, at der er problemer forbundet med din virksomhed…det er der ikke, vel? For så vil jeg da ikke leje mit telt der!
Jeg kan se på din hjemmeside, at jeg skal betale et depositum, når jeg gerne vil leje et telt eller noget andet. Det ville da være fikst, hvis DET kunne ske pr. Dankort; så er aftalen så godt som i hus. Og når du så leverer varen, så vil jeg gerne betale med Dankort også…så du må få investeret i sådan en lille smart elektronisk ‘fluesmækker-ting’. Alternativt vil jeg have et girokort i hånden, som jeg kan betale via min netbank. Jeg GIDER ikke det der bøvl med kontanter.
Thomas har altså ret…det er helt umuligt uden Dankort! Du taber for mange kunder på gulvet, fordi det ikke er NEMT, at være kunde hos dig.
Thomas har indtil videre lavet 25% af det arbejde der skal laves over en 3-4 måneders periode. Hvis de sidste 75% har ligeså stor effekt som de første 25% er mit største problem hvordan jeg får timer nok i døgnet til at følge med i shoppen. Allerede efter første step har jeg sparet en masse annoncering via Adwords(ca 7000kr om måneden).
Det lyder dyrt når man første gang hører prisen………….men man bliver meget klogere.
Jeg kan ikke være mere enig i at man får hvad man betaler for….men sig det ikke til konkurenterne!
Hej Kalle
Tusind tak! Det er dejligt at få den slags meldinger 🙂