Er søgemaskineoptimering at snyde Google?

Forleden blev jeg booket til at holde to store heldagsforedrag i 2008 om søgemaskineoptimering og markedsføring i søgemaskiner. Det gav anledning til en generel snak, og undervejs i den kom et spørgsmål, som jeg vil skrive lidt om her. Spørgsmålet lød: “Er det egentlig ikke at snyde Google, når man laver søgemaskineoptimering på en hjemmeside?”. Lad os bare starte med svaret: Nej – at optimere en hjemmeside med godt håndværk er bestemt ikke at snyde Google! Faktisk bruger mange af Googles mest prominente ansatte masser af tid på konferencer etc. for at lære webmastere og SEO folk om de bedste metoder.

I gamle dage kunne alt lade sig gøre – også at snyde Google

Da internettet var yngre, var det en enkel sag at snyde Google og de andre søgemaskiner. Det var ikke noget problem at have en hjemmeside om angorakaniner og gøre den selvsamme hjemmeside synlig på side 1 på f.eks. en søgning på “nøgne piger”. Dengang (og det er altså kun få år siden) var det nemt klaret med lidt husmandscloaking. Cloaking er – kort fortalt – at vise ét indhold til søgemaskinernes robotter og et andet indhold til mennesker. Holder vi fast i angorakaninerne et øjeblik, kunne det gøres ved at fremstille en side med ordene “nøgne piger” mange gange og så vise den til søgerobotterne – men den rigtige side med kaninerne til almindelige mennesker med en almindelig browser som Internet Explorer, Netscape og hvad de nu hed dengang.

Problemet var, at hverken Google eller de andre søgemaskiner var særligt glade for den slags, for det gav utroligt dårlige resultater for brugerne. Og leverer en søgemaskine dårlige resultater, er der ingen, der gider bruge den. Og uden brugere – ingen indtægter fra betalte annoncer. Så det dur bare ikke.

Google bliver bedre og bedre til at fjerne decideret snyd

Gennem årene har især Google udviklet særdeles effektive algoritmer, der finder forsøg på snyd. Det gælder både bevidst snyd og det snyd, der opstår, uden at hjemmesidens ejer har haft det som mål. Sidstnævnte opstår oftest i forbindelse med dårligt håndværk fra programmøren – og det sker desværre stadig i dag i alt for stor målestok.

Samtidig er det meget tydeligt, at der sker stadigt flere menneskestyrede indgreb fra Googles side mod hjemmesider, der træder FOR langt over stregen. Indgrebene resulterer i enten en deranking (siden ryger langt om i søgeresultaterne) eller i en decideret “banning”, hvor hjemmesiden fjernes helt og aldeles fra indekset. Nogle gange for en kort periode – andre gange mere permanent. Det kræver ikke den store vognstyrereksamen at regne ud, at en sådan reaktion fra Google kan være kostbar for det firma, det går ud over. Så overvej grundigt, inden du kaster dig ud i eksperimenter!

Er søgemaskineoptimering snyd?

Fagligt veludført søgemaskineoptimering er ikke snyd – snarere tværtimod. Faktisk er søgemaskineoptimering med til at holde Google og andre søgemaskiner gode. Den skal nok lige forklares lidt, ikke?

Jo bedre Google bliver til at fjerne snyd – eller slet ikke lade sine resultater påvirke af snyd – jo mere motiveres vi, der arbejder med søgemaskineoptimering til at udføre et håndværksmæssigt godt stykke arbejde. Det er vi ganske enkelt nødt til, for ellers virker det ikke. Eller det virker kun i meget kort tid. Denne udvikling har lukket mange af de firmaer i Danmark og i udlandet, der helt eller delvist har baseret deres koncepter på mindre pæne metoder. Og dermed øget markedet for alle andre.

Man kan sige, at der er en særdeles effektiv synergi mellem Googles evner til at finde og fjerne bevidst snyd og branchens faglige niveau. Jo bedre Google bliver – jo mere viden og godt håndværk kræves af søgemaskineoptimeringsfirmaerne. Og som følge deraf: Jo større krav må vi, der arbejder med skidtet, stille til vores kunders kvalitative indhold på deres hjemmesider. Læs lige den sætning én gang mere – og så kan du sikkert se cirklen, ikke? Hjemmesiderne er bare nødt til at være bedre og bedre, hvis de skal findes.

Derfor kan Google faktisk godt lide SEO

Når vi nu lokker, truer og plager vores kunder til konstant at gøre deres hjemmesider bedre, skrive bedre tekster osv., får Google en større og større pulje af kvalitativt gode hjemmesider at placere på side 1. Og jo bedre de gør det, jo flere brugere har de. Brugere er lig indtægter, og så er alle glade.

Nu tænker du nok: “Jamen, hvis ingen i verden søgemaskineoptimerede deres hjemmesider, så ville søgeresultaterne jo være 100% bestemt af kvaliteten, ikke?”. Nej – langt fra! For vi står stadig i en situation, hvor hovedparten af webprogrammører ikke har begreb om at skabe hjemmesider, der nemt lader sig indeksere af søgerobotterne, ikke leverer duplicate content (samme indhold på mere end én URL) etc.

Og der er stadig mange, mange nye hjemmesider, hvor en – dygtig – webdesigner har skabt noget meget lækkert med grafik, der ikke lader sig indeksere af Google. Og det betyder, at masser af hjemmesider med fantastisk godt indhold henslæber en kummerlig tilværelse omme på side 40 i Google.

Så Google kan godt lide SEO’erne (os der udfører søgemaskineoptimering), når bare vi gør det anstændigt og uden at træde alt for meget ved siden af. Derfor deltager Google på seminarer, konferencer og i debatter, hvor de lærer os, hvad der er godt, og hvad der er mindre godt.

Der er også en vis indre logik i denne tankegang: Hvis en virksomhed betaler mange penge for at få deres hjemmeside synlig i Google på det, de nu tilbyder verden, er det overvejende sandsynligt, at virksomheden faktisk også HAR noget godt at byde på. Og så længe vi ikke optimerer en side med kaffemaskiner til at være synlig på en søgning efter f.eks. “tebreve”, holder vi balancen – ren Ying/Yang. Hele kunststykket for os er at arbejde med opgaverne og med Google i gensidig respekt.

Kan man sammeligne SEO med noget fra offline verdenen?

Ja – det kan man! Og du vil sikkert gerne vide: Med hvad? Lad os kigge lidt på avisannoncer som et af mange eksempler. Vi “leger” lige, at du har et parti eksklusive kaffemaskiner til 14.000 kr. pr. styk, du meget gerne vil have solgt. Du ringer til dit reklamebureau, og du aftaler med dem, at de opsætter en frækt designet annonce, der skal indrykkes i nogle aviser.

Du får nu præsenteret en annonce, som begejstrer dig i dén grad, og nu er de kaffemaskiner næsten solgt, ikke? Nej – ikke helt. Du skal jo lige finde ud af, i hvilke aviser, på hvilke sider og på hvilke dage, din annonce skal indrykkes. Du kan jo altid indrykke den i Information, som din bedstefar holdt i en menneskealder – men tror du selv, at mange af Informations læsere køber kaffemaskiner til 14.000 kr.? Nej, vel? Og kun ganske få reklamebureauer i Danmark har den demografiske viden, du har brug for lige nu.

Du gør derfor det eneste rigtige – du aftaler med dit reklamebureau, at de får et mediebureau til at klarlægge præcist, hvilke aviser din målgruppe til den type kaffemaskiner læser. Og på hvilke dage. Alt det er logisk nok, ikke? Mediebureauet sørger for, at din smukt designede annonce med den gode tekst bliver eksponeret for målgruppen præcist på det tidspunkt, hvor målgruppen er til at ramme.

Sådan noget er de gode til, og de har stakkevis af meget veluddannede mennesker til at sidde og regne ud, hvem der læser hvad hvornår. Ofte kan mediebureauet hjælpe med en tilretning af teksten, for de kender faktisk hver eneste arketype og alle dem, der falder uden for arketyperne. Er det snyd? Næ – bare sund fornuft og respektfuld omgang med dine egne penge.

En søgemaskineoptimering tilfører din hjemmeside det samme, som mediebureauet tilfører din annonce – synlighed på rette tid og sted. Og er det en professionel søgemaskineoptimering, får du også justeret dine tekster, så de sidder lige i kassen.

Se – det blev en lidt længere artikel end planlagt. Sådan går det nogle gange. Er du nået helt her til, er du da ret sej! Tag du dig en kop kaffe eller hvad du nu nyder – og sørg så for at få en god weekend!

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

19 kommentarer til “Er søgemaskineoptimering at snyde Google?”

  1. Som en af dem der nåede helt ned til bunden, vil jeg lige minde dig om, at ikke alle mener det bare er “snyd”, men at der rent faktisk findes “ulovlig søgemaskineoptimering”.

  2. Altså Trine – kan du ikke lige udpege præcist, hvor jeg har skrevet, at der findes ulovlig søgemaskineoptimering?

    I den artikel du linker til, står der faktisk KUN, at der IKKE findes ulovlig søgemaskineoptimering…

    Der findes metoder til søgemaskineoptimering, der strider mod søgemaskinernes retningslinier, men der er intet land i verden, der har lovreguleret søgemaskineoptimering. Googles retningslinier er ikke lovgivning – endnu…

    Så – min gamle bikervendinde: Puds brillerne 🙂

  3. Næ du misforstod vist min kommentar. Jeg ville bare påpege at nogle mennesker faktisk mener det er ulovligt. Ikke at jeg er “nogle”, og linket var ment som en henvisning til at det IKKE er ulovligt – nemlig.
    Eller også skulle jeg have skrevet det på en anden måde….hmmmm nu må jeg hellere stoppe 🙂

  4. I filmen “Da Harry mødte Sally” kommer der en guldreplik fra en ældre dame på en diner umiddelbart efter den legendariske “fake orgasme” scene: “I’ll have what she just had”.

    Det samme vil jeg sige til dig 🙂

    Jeg er med på, hvad du mener nu. Og det er ganske vist, at der render en del selvbestaltede guruer rundt og spreder budskaber om f.eks. “ulovlig søgemaskineoptimering”. Det støjer selvfølgelig lidt, men lad dem endelig blive ved med det – de er de bedste sælgere, vi andre kan få…

  5. Trine er du godt klar over, at jeres side ser sådan “lidt sjov ud” i FF på Mac?

    Når nu folk skriver “ulovlig” så tror jeg som regel, at man skal tolke det som “i strid med Googles retningslinjer”. Det er vattet formuleret, men jeg orker ikke ta’ kampen op mod alle dem, der skriver “ulovlig”. Til gengæld kan man måske rode sig ud med noget varemærkebeskyttelses-lovgivnings-halløj (som jeg ellers ikke kender yderligere til), hvis man optimerer sit site til varemærker, man ikke har rettigheder til. Men det er vist logisk for enhver og grænsen er nok ret bred.

    P.S. Thomas, der er forskel på et Diners Club kort og så en diner, hvor man spiser. Der, hvor du spiser er med lille d ;o)

  6. Hvor vil jeg gerne have været den der fangede Rosenstand på fersk gerning midt i en stavefejl 🙂

    Ellers god artikel.
    P.S har aldrig hørt om nogen der er blevet meldt til politiet for ulovlig søgemaskineoptimering. 😉

  7. @Bachmann – jeg nød det også 😉 Havde dog håbet, at det var en fejl af en lidt større kaliber… Jeg må bare blive ved med at scanne Rosenstands indlæg. En dag må det lykkes.

    @Rosenstand – altså jeg vidste jo godt, at det ville back-fire, og har konstanteret, at der præcis mangler to kommaer, hvis man benytter sig af det grammatiske komma (hvilket jeg gør – så du har ret). Mht kommatering så plejer jeg at nyde godt af, at stort set ingen har styr på det nye komma, så man plejer at slippe billigt. Men åbenbart ikke her.

  8. Endnu en gang et super godt indlæg!

    @Morten – du er en modig mand, da Rosenstand husker som en elefant, så pas på med de kommaer for fremtiden… bare et godt råd 🙂

    @Rosenstand – jeg kigger på et markedsføringskursus hos Himmerlands Udviklingsråd, og kan se at du giver den gas 2 af dagene. Må hellere få “muldvarpen” frem og betale for det kursus 🙂

  9. Mennesker med god hukommelse siges at huske som en elefant 🙂

    Jeg kunne da nemt lave et lille latterkursus der… det kunne da være god markedsføring på et markedsføringskursus 🙂

  10. Det ved jeg godt – husk, jeg er “The king of talemåder”… Men det er ikke pænt at nævne det dejlige dyr i sammenhææng med en mand, der er på slankekur på 8. år…

    Du kan bare begynde at grine midt under mit indlæg – så skal jeg nok grine med dig!

  11. Sorry!… Men har du prøvet at arbejde med din syre/base balance i forbindelse med slankekur?

    Med den humor som du har, så skulle der være god mulighed for, at jeg vil komme til at grine under dit indlæg 🙂

  12. Ja – jeg har prøvet både syre og base, men begge dele sved ad h…. til!

    Spøg til side: Jeg er gift med en af landets ypperste kokke, og hun kreerer måltider, som de fleste må nøjes med at drømme om. Og det gør hun 5-6 gange om ugen. Resten af tiden spiser vi, som folk gør flest.

    Jeg er faktisk ikke på kur – tænker mig bare lidt om. Spiser gerne efter det glykæmiske indeks – for DET virker. En uge hardcore efter det betyder som regel et vægttab på et kilo til to.

    Tja… Nogle griner, når jeg holder mine indlæg. Resten græder… Om lidt kan du læse en lille posting her på bloggen om noget, jeg sagde i aftes i Odense, som folk virkelig lo ad…

  13. Din heldige kartoffel 🙂 (lidt pænere end elefant ik’?)

    Den kost som vi spiser i Danmark og stress, gør at rigtig mange har for meget syre i kroppen. Hvilket gør det næsten umuligt at tabe sig. Dette har Tony Robbins også snakket meget om, og han kommer til Århus på lørdag… det bliver utroligt spændende 🙂

  14. Ja – er modig. Eller gider i hvert fald ikke være en kylling på det område. Det er jo manden, som selv har skrevet et langt indlæg om, at han hader at læse indlæg, folk ikke minutiøst har gennemgået for grammatiske fejl, tyrkfejl, slåfejl m.m.

    Ved ikke, om det er modigt. Hvis han husker så godt, så kan Elefanten jo fremover huske at stave en diner med lille d 😉

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top