Hvordan linker du til din egen forside fra alle dine andre sider på din hjemmeside? Synes du, det lyder som et trickspørgsmål? Du har helt ret – det er det! For selvfølgelig har du da styr på, hvordan du linker tilbage til din forside gennem hele din hjemmeside. Klart – klart. Du har måske et CMS eller et program som GoLive, Dreamweaver etc., der tager hånd om det for dig. Og har du det, er du 90% sikkert på gale veje!En startside er
Som det er tilfældet med de fleste andre “små tips og tricks”, kan du også finde baggrunden for dette i Googles retningslinjer for webmastere. Hvis du kender dem, behøver jeg ikke linke til dem. Og kender du dem, kan du jo snuppe en kop kaffe i stedet for at læse resten. Kender du dem ikke, er det fordi, du ikke er interesseret i hjemmesider og/eller placeringer i søgemaskiner, og så er kaffen igen et godt alternativ.
Nu skal jeg nok være ordentlig! For at alle kan være med, må vi hellere starte med begyndelsen. Alle hjemmesider har en “startside”. Den hedder “adresse.dk/xxxx – og “xxxx” kan være f.eks. “default.html”, “default.asp”, “index.htm” eller en hel masse andet. For nemheds skyld kalder vi den i resten af artiklen her for “index.html”.
“index.html” er den fil, som din webserver er sat op til at servere, hvis nogen vil besøge din hjemmesides adresse. Det er ret smart, for det betyder, at man ikke skal vide, hvad startsiden hedder på den hjemmeside, man gerne vil besøge. Man skal bare kunne selve adressen. Så langt – så godt.
Hvis vi nu tager udgangspunkt i vores hjemmeside for Concept Interest: Den hedder concept-i.dk, og besøger du den, lander du faktisk på vores forside. Det kan du også gøre, hvis du drøner direkte til concept-i.dk/index.html.
Flittige læsere vil allerede nu råbe: Duplicate content. Men nix! Google og de andre søgepushere er nemlig så smarte, at de godt ved det der med, at forsiden hedder noget med index,default osv. Og det tager de højde for. Så ingen is på koen der.
Men hvad er det så, den gamle vil brokke sig over, når nu søgemaskinerne godt kan skille det ad?
Forkert link til forside er spild af dyrebar linkjuice
Rigtig mange webprogrammører, editeringsprogrammer og CMS laver automatisk et link til din forside fra en side, når du beder om det. Og langt de fleste af dem laver det til den fil på din hjemmeside, der er startsiden. Altså f.eks. til “index.html” eller hvad den nu hedder.
Lad os tage et eksempel fra den virkelige verden, og lad os tage en af de store udbydere af CMS – nemlig Dynamicweb. Jeg antager, at de – når de har læst dette – får så røde ører, at de ændrer det, og derfor underbygger vi lige med et par screen dumps. Til gengæld for lån af deres website får de rådet her ganske gratis 😉
Først ser du deres forside. Den er fin og helt, som den skal være.
Læg så mærke til det næste screen dump. Det er også deres forside, men nu hedder den pludselig /CMS—eCommerce-28908.aspx også. Det er altså /CMS—eCommerce-28908.aspx, der er sat op til at være forside. Fint nok – men hvordan nåede jeg frem til at lande på netop den adresse?
Ganske enkelt ved at gå ind på en hvilken som helst underside og derefter tilbage til forsiden ved at klikke på deres logo:
Deres logo linker nemlig til dynamicweb.dk/CMS—eCommerce-28908.aspx – og det er her, det går galt! Men hvorfor er det galt?
Entydighed i links er afgørende
De fleste, der vil linke til Dynamicweb (eller til alle mulige andre hjemmesider), gør det med adresse.dk – og slut færdig. Ingen vil jo linke ude fra til dynamicweb.dk/CMS—eCommerce-28908.aspx vel?
Det betyder altså, at søgemaskinerne i almindelighed ser x antal indgående links til dynamicweb.dk og x antal til dynamicweb.dk/CMS—eCommerce-28908.aspx – altså til to forskellige adresser. Det er ikke så smart.
Løsningen er ganske enkel: Sørg for, at ALLE links til din forside fra en hvilken som helst underside går til adresse.dk/ og ikke til adresse.dk/index.html eller hvad din startside nu hedder. Dermed udnytter du maksimalt den samlede linkjuice, som Google ser.
Det er næsten skrigende enkelt, ikke? Men prøv at se, hvor mange hjemmesider du ser, der linker forkert tilbage til deres forside. Jeg vil tro, det er mere end hver anden!
Lad mig runde afsnittet af med at sige, at jeg ikke har mere “horn i siden” på Dynamicweb, end jeg har på resten af denne verdens CMS huse. De er lige slemme til den slags stort set alle sammen.
Undtagelser fra reglen om direkte link?
Egentlig ikke – og så alligevel. Hvis vi antager en situation, hvor det er muligt at kontrollere stort set alle de links, der bliver lavet ude fra nettet og ind til hjemmesiden, er der faktisk undtagelser.
Et eksempel på en sådan undtagelse er webshops fra Dandomain. En sådan shop – og den er i øvrigt blevet sindssygt god i forhold til SEO – er sådan indrettet, at forsiden altid hedder adresse.dk/shop/frontpage.html. Sådan er det bare, og det betyder, at der er lavet en 301 redirect, der sender kaldet til adresse.dk videre til adresse.dk/shop/frontpage.html
Det er helt fint, men det er almindeligt antaget (og ret velunderbygget), at der smutter noget, der ligner 20% af linkværdien i et 301 redirect. Så 10 links til adresse.dk, der 301 redirectes til adresse.dk/shop/frontpage.html har – firkantet sagt – en værdi af ca. otte links.
Hvis du nu har sådan en shop – eller en anden løsning med samme setup – og du har kontrol over flertallet af de indgående links, der skabes til din shop, kan det være en fidus at linke ude fra til adresse.dk/shop/frontpage.html og så selvfølgelig også have de interne links til din forside til at pege samme sted hen.
Bevares – undtagelsen er nok mere teoretisk end praktisk mulig. Men den er der.
Tak for din tid – og Rosenstand out!
Tjah, hvad ska’ jeg sige… Jeg lavede jo også selv den bummert, og jeg er ikke engang et CMS-hus. Grunden til, at vi programmører laver den, er, at vi tænker på forsiden som en fil. Det er index.html. Det er ikke https://www.concept-i.dk eller noget lignende. Jeg ser din pointe klart og tydeligt, men man skal dælen dulme som programmør ha’ SEO-kendskab for at tænke over det. Ellers tænker vi i filer….
Hej Thomas,
Jeg syntes man skal passe meget på med at linkbuilde til f.eks. /shop/frontpage.html. Skulle CMS leverandøren finde på at ændre på dette, kan det hurtigt give problemer. Jeg sidder p.t. og kigger på en anden Dandomain shop, hvor forsiden hedder EtDomain.dk/shop/cms-20.html, så helt konsekvente er de altså ikke.
Mange tror fejlagtigt at SEO bare drejer sig om at få en masse links, men et link er ikke bare et link. Der skal en masse små detajler, tip og tricks, samt sund fornuft til at opbygge både interne og eksterne links.
Og ja, Dynamic web er langt fra det eneste CMS hus der ikke har 100% styr på det.
@Vadskær: Du lavede den for dig selv. Men hvis en ansat programmør ikke har styr på så basale ting, er det vel et spørgsmål, om personen har det rigtige job? Det er jo kundernes forretninger, det handler om.
@Søren: Det skriver jeg jo også. Kun hvis der er absolut kontrol over alt, er det en mulighed. Og det er der desværre sjældent.
Jeg ved stadig ikke. Det er i hvert fald de færreste programmører, der vil tænke over den slags til at starte med. Men sidder man et helt team og laver decideret CMS, ja så vil jeg nok mene, at man bør tænke det ind over også. Nu lavede jeg den jo også på en weekend (det undskylder ikke evt. sjusk – for det var ikke hensigten).
Hej Thomas. God pointe, som de færreste tænker over. Min gamle Seniorsergent sagde altid, at der ikke er noget ting, der er større end de små ting. Sådan er også med SEO!
Jeg er helt enig i dine pointer.
Der er bare et praktisk problem (som jeg ikke har gennemskuet løsningen på) – og det er, når man først arbejder lokalt på en udviklingsmaskine, for så efterfølgende at lægge filerne op eksternt på et webhotel. I det tilfælde kan man jo ikke så godt linke direkte til domænenavnet.
Er der en god løsning på dette problem?
Så skal jeg lige høre…
Betyder det så at https://www.concept-i.dk har en højere PR
end
https://www.concept-i.dk/index.html
Da sidst nævnte ingen links får overhoved ?
Hej Thomas
Tak for det relevante indlæg – jeg kunne meget hurtigt sende en mail med link til indlæget til min shopleverandør… de har netop gjort som du beskriver….
Mon ikke de vil kigge på det?
Jes
@Morten: Eneste løsning er at lave det, så det ikke sker. Jeg er ikke programmør, så jeg har ikke svaret.
@Peterk: Læs indlægget igen, Peter. Google ved godt, det er samme side. Jeg kan se, du allerede har implementeret ændringen på din egen side 😉
jo tak jeg er med på at goolge godt ved det er den samme side… men du taler jo om at google ser linkjuice til de to sider forskelligt at de ikke deler linkjuice hvis jeg (efter af have læst indlægget 4 gange:-) har forstået ret..
Så min pointe er at https://www.concept-i.dk/ og https://www.concept-i.dk/index.html ikke burde have den samme PR.. fordi din index fil ikke har nogle interne eller ekstern link ind da du altid har linket til https://www.concept-i.dk/.
Men når jeg kigger har begge sider den samme PR …. https://www.concept-i.dk/index.html burde være PR O eller hur…?
Til Morten
For første gang på denne blog et indlæg, hvor jeg kendte problematikken i forvejen (-;
Dog er min viden af så kort varighed, at jeg endnu ikke har fået fixet mere end et link på mit eget site. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit spørgsmål, men vil alligevel forsøge at give dig et svar.
Da jeg første gang fik viden om den problematik, tænkte jeg, at hvis jeg ændrede det, så ville mine links jo ikke få fat i forsiden (index-filen), men senere kom jeg til at tænke på, at hvis der blev lavet et link til mit site udefra, så ville det jo formentlig – som Thomas også pointerer – bliver skrevet bare til selve webadressen. Og når det et link udefra kan få fat i forsiden, så må det samme jo gælde med et link indefra. Så alle interne links skal jo blot linke direkte til domænenavnet. Det virker i hvert fald på mit site på et eksternt webhotel.
Det var så et forsøg på et svar herfra – måske du kan bruge det…måske jeg er “helt ude i skoven” (-;
@Peter: Nej – det burde den ikke. Men et eller andet sted må du jo være enig med mig, siden du har ændret din egen hjemmeside umiddelbart efter at have læst denne artikel?
Jeg prøver lige igen så: Google ved godt at / og /index.html er den samme side i sin vurdering af PR. Men ikke i “optælling” af indgående links. Og derfor skriver de også tydeligt om emnet i deres retningslinjer.
@Mikael: Tak for svaret, men problemet er kun aktuelt for interne links. Jeg prøver lige at forklare igen – selvom der måske rent faktisk ikke er en løsning på det.
Når jeg sidder og udvikler et nyt website lokalt på min maskine, og vil linke tilbage til forsiden, kan jeg ikke bare linke overordnet til domænet (f.eks. “www.mitdomæne.dk”), som man jo kan når det er lagt op på et webhotel. Lokalt hedder det jo noget i stil med “http://localhost:mitdomæne/” – og linket noget i stil med “~/default.aspx” (med asp.net).
Jeg kunne naturligvis også lokalt linke til “www.mitdomæne.dk” – men så går det jo ud over hele systemet med, at udvikle lokalt – og derefter uploade hele sitet uden ændringer.
Ja den er flot vores nye side…tak:-)
Jeg gør altid hvad du siger.. og forventer også nu med ændringen at vi komme til at ligge lige over dig om en mdr tid …hehehe
Det er bare det at den viser samme PR på / og / index.html og det burde den jo ikke.. det bare det jeg ikke helt kan få til at hænge sammen.
@ Peterk: Jeg kan kun prøve at forklare det til dig – ikke forstå det for dig.
@ Mikael: Jeg er ikke helt sikker på, det var, hvad Morten mente.
Næ men du giver mig jo også ret i at den burde vise det…. og så er den vidst også lukket af for denne gang..
@ Peterk: Nej – jeg fortæller dig blot, at jeg ikke kan sørge for, du forstår det. Jeg kan kun forklare dig det. Så jeg giver dig bestemt ikke ret, for jeg forstår det selv udmærket. Men du burde da ikke implementere en ændring, som du ikke forstår på din hjemmeside…
@Morten – du skriver bare “index.html”, når du udvikler siden. Når du så er klar til upload, så laver du en replace all på index.html til http**://www.minside.dk på alle dokumenterne (det skulle jo bare rettes ét sted – menuen, medmindre du linker til forsiden flere steder fra)
Det må være prisen, man betaler. Den anden pris er vist for høj ;o)
Til Morten (og Thomas)
Så kan jeg godt se, at mit svar var lidt “ude i skoven”. Det er fordi, at jeg udelukkende laver simple sites kun med html og css, og her er det jo ikke noget problem, at lave de rigtige links lokalt fra starten af.
@morten.
…”Når jeg sidder og udvikler et nyt website lokalt på min maskine, og vil linke tilbage til forsiden, kan jeg ikke bare linke overordnet til domænet (f.eks. “www.mitdomæne.dk”), som man jo kan når det er lagt op på et webhotel. Lokalt hedder det jo noget i stil med “http://localhost:mitdomæne/” – og linket noget i stil med “~/default.aspx” (med asp.net).”
Det er egentlig meget enkelt, når du arbejder med localhost og programmeringssprog.
Lav linkstien som en variabel og brug den i dine links… Eks og så kald den variabel i dit system. <a href=”” title=”whatever”>Link. Når du så oploader ‘skidtet’, så kan du nøjes med at ændre én variabel og det hele spiller korrekt. :o)
Hov… Formularen æder programmeringskoden… Sorry.
Kald eks. din variabel: mitlinknavn = “http://localhost:mitdomæne/” – og echo det ud i dine hrefs.
@Michael
Ja, det er jo et “hack”, der løser problemet. Det tror jeg, at jeg vil bruge næste gang.
Takker…
Hej Thomas!
Tak for endnu et informativt og yderst relevant indlaeg. Jeg har kigget forbi i ny og nae, mens du har vaeret udenlands, i haab om nyt indhold, saa det var rart, at der endelig var noget.
Velkommen hjem!
Kasper
Interessant artikel, der er rigtig mange småting man skal huske at tænke på når man arbejder med websites og SEO. I denne her sammenhæng er det måske relevant endnu engang at understrege at linkteksten er supervigtig. Du kan jo ændre nok så mange links til at pege på den rigtige adresse, men hvis alle links har titlen “home” eller “top” hjælper det jo ikke så meget hvis du gerne vil ranke på “radiobiler” 🙂
@morten
Når du sidder og arbejder lokalt går du ind og ændrer i din hosts-fil, her kan du sætte ditdomæne.dk til at pege på 127.0.0.1 som er din egen computer. Når du så tilgǻr ditdomæne.dk vil du altså gå til den hjemmeside der ligger på den maskine du sidder og arbejder med. 🙂
Bare huske at udkommentere linjen i din hosts-fil når du skal uploade og teste på din webserver.
@morten (og Michael): Løsningen på dit link-problem på hhv. en lokal maskine og dit webhotel er faktisk ret enkelt: Brug relative links i stedet for absolutte links. Det er del af HTML standarden, så Google har næppe nogen problemer her. Det dur naturligvis kun til sider, der ligger på samme website.
Et HTML eksempel:
Absolut link: < )a h ref="htt(p)://www.example.com/">Forside
Relativt link: < )a href="/")>Forside
Din browser (og Google) ved godt hvilket website der linkes fra.
Hov pointen (angivelsen af links) blev spist. Jeg prøver lige om jeg kan snyde CMS systemet:
Absolut link: <a href="example.com/">Forside<a>
Relativt link: <a href="/">Forside<a>
Eller i ren ascii:
Absolute: htt(p)://example.com/
Relativt: /
Hep,
faldt over en interessant og for dette emne relevant artikel ovre på SEOmoz.org den anden dag:
Value of Anchor Text Optimized Internal Links.
Hej Tommy
Jeg har editeret lidt i dine to kommentarer, for jeg vil ikke linke ud til ikke eksisterende adresser – det er dårlig SEO karma 🙂
Og Pål: Jep – jeg så den godt. Tak fordi du gør opmærksom på den. Den underbygger meget godt, hvad der er skrevet en del om på det seneste rundt omkring.
@Tommy
Super, super, super – det var lige det tip, jeg havde brug for. Ikke noget med at skulle huske at ændre en eller anden parameter inden upload. Det fungerer bare.
@Pål
Interessant link. Rart at det ikke skader at kalde sit link til forsiden for “forside”. Det virker altså lidt kunstigt at give anchor-teksten et eller andet keyword (og så håbe på, at folk kan regne ud, at det er til forsiden).
Hej Thomas
Jeg er helt ny indenfor søgemaskineoptimering og jeg forstår sagtens hvad du har skrevet om i dette indlæg, men der er dog en ting jeg er lidt i tvivl om.
Jeg ved godt du har skrevet i en kommentar længere oppe at du ikke selv er programmør, men jeg håber du eller en anden kan svare mig på følgende spørgsmål. Er det korrekt når jeg linker til min forside med kun ./ eller skal jeg skrive den fulde adresse (http://…)?
Hej Michael
Velkommen her!
Du kan sagtens nøjes med at linke til “/”.
Tak for det hurtige svar Thomas.
Nu føler jeg mig mere sikker okring det simple emne og vil forsætte med at optimere mine koder 🙂
Tak for tip’et! Heldigvis er man så heldig at standart shoppen tager højde for det.
Hej Thomas.
Hvorfor bruger du ikke title i dine links i toppen?
Start
Er det ikke bedre for google hvis der er title i de forskellige links?
Hej Jesper
Hvad skal jeg kalde det? Hvis du har en god ide, er jeg frisk 😉
Det samme som linket hedder?
Hvad skulle formålet være med det? Det er da mere brugervenligt at skrive “Start”, da det indikerer vejen til startsiden, end det er skrive en URL som link til forsiden.
Hvis du mener title-tag på selve linket, ville det da være helt tosset at kalde title for det samme som URL’en! En title på linket til denne blogs forside kunne være f.eks. “Blog om SEO” eller så’n noget.
Title-tag på links giver meget lidt – faktisk har jeg nogle forsøg i gang p.t. der indikerer, at det intet giver. Men det er for tidligt at sige endnu.
Kan være jeg misforstår dig? Lad høre!
Hej TR
Der er da noget med det shop system her der ikke spiller helt når man skal tilbage til forsiden..
http://www.bd-store.dk
Flot shop ellers:-)
PK
Jo tak.
Det spiller fremragende. Det er et shopsystem fra Dandomain, så det kan ikke være anderledes. Og det sker med en 301, som det skal.
P.t. er Dandomains shop den suverænt bedste i forhold til SEO, når vi taler om “færdige platforme”. Men det ville da være bedre, hvis der ikke var den tossede struktur med “/shop/”.
Hej Thomas
kiggede lige på bd-store.dk, og kan i min Firefox med defaultindstillinger se, at baggrundsfarven ikke er defineret.
I øvrigt har jeg da et forslag til title på Start-linket: Seo Til Alle fra Rosenstand, Thomas
Hej Mikael
Jeg er slet ikke med? Jeg kan da se masser af baggrundsfarve i Firefox, Chrome og IE. Hvad mener du?
Hej Thomas,
Tillykke med din nye mulighed for at søgemaskineoptimere en Dandomain webshop – Rigtig meget hel og lykke, også selv om shoppens produkter jo ikke ligefrem ligger inden for dit kompetanceområde 🙂
Tak skal du have, Søren. Jeg har efterhåneden lavet SEO på en hel del Dandomain shops, og i dag er den bare supergod. Der kunne stadig forbedres – og det gør de jo også.
Kompetence… Jeg kan vist få en bøtte shampoo til at holde i 10 år. Og den slags skal jeg IKKE lære andre – af indlysende årsager 😉
Hej Thomas
Vi takker for, at du har gjort os opmærksom på den uhensigtsmæssighed i vores linkstruktur. Det har vi fluks rettet 🙂
Vi arbejder konstant på at SEO-optimere vores website, og vi har mange tiltag på listen over elementer, der skal rettes til.
Vi er altid glade for gode råd og fif, som kan være os til fordel.
Velkommen og velbekomme Jens!
Det er altid rart at kunne hjælpe. Det kan være, du ved lejlighed skal kigge forbi denne også: https://www.concept-i.dk/blog/duplicate-content.html
Tak fordi du er opmærksom på vores hjemmeside. Det er altid godt at få nogen udefra til at kigge med kritiske øjne. Websites der kører på Dynamicweb kan implementeres på lige så mange måder som de næsten 5000 kunder vi har. Men netop vores eget site er vi meget glade for at få feedback på fordi det jo gerne skulle vise at Dynamicweb slet ikke er så tosset 😉
Jeg kan love dig at vi retter sådanne ting hvis det på nogen måde skulle være et problem i forhold til SEO. Man skal dog lige have med at et system som Dynamicweb der understøtter utroligt mange forskellige behov og har mere end 60 moduler samt en meget fleksibel e-handels suite alt andet lige har en langt større kompleksitet end mindre løsninger målrettet de helt små virksomheder ala de der er nævnt i denne artikel/blog.
Med venlig hilsen
Søren Laursen
Dynamicweb
Hej Søren
Velkommen her! Nu er det jo en artikel fra januar 2009, men jo: Det er umuligt ikke at have lidt opmærksomhed på jeres hjemmeside. Jeg kan se, I har rettet det, og det er jo fint.
Jeg kan så anbefale jer at sætte fokus på det problem med duplicate content, I har på jeres udviklingsdomæner. Det ville være et godt sted at sætte ind næste gang – ikke mindst for jeres kunder. Om det er jer, eller det er jeres partnere, ved jeg ikke. Men et problem er det.
godt indlæg jeg lige fik frem igen her selvom det var lidt gammelt – cms´er og seo har altid skabt problemer 🙂
Og her, 2 år efter, kan DynamicWeb’s forside både findes på dynamicweb.dk såvel som dynamicweb.dk/CMS.aspx
Det er faktisk overraskende så lidt fokus der er på SEO-delen i de fleste CMS’er.
Hej Tommy
Ja – det er “imponerende”. Det er selvfølgelig deres eget valg på deres egen hjemmeside, men det er jo synd for deres kunder, der også lider under de skavanker. Denne søgning er vist ved at være en klassiker 😉
Tag f.eks. Holmegaards hjemmeside – forsidelinket er til holmegaard.dk/Default.aspx?AreaID=18
Jeg kan dybest set ikke lide det med at flame, som jeg faktisk gør det her – men omvendt MÅ det altså stille nogle basale krav at være et af landets største CMS huse. Og da de selv har været med i debatten her tidligere, er det en smule besynderligt, at de fortsat bygger sites til deres kunder (og til sig selv), der er indiskutabelt fejlbehæftede – både i forhold til almindelig god skik og i forhold til Googles anvisninger.
Men hvad – det er jo den slags “håndværk”, der er en medvirkende årsag til at min branche er ved at drukne i opgaver 🙂
Hej Tommy og Thomas
@Tommy: Tak for input. Det er hermed rettet. Skomagerens egne børn, ikke at det skal være en undskyldning…
@Thomas
Ad den klassiske søgning. Vi har leveret CMS i mange år (1000?), og vi kan desværre ikke tvinge alle kunder med kølle til at opgradere til nyerere versioner hvor dette er fikset. Der er luget ud i problemet – fra tidligere >250.000 sider indekseret til nu nu <20.000 – hvoraf mange af siderne har noindex,nofollow på, så de burde også forsvinde. Selvfølgelig skulle det aldrig have været der, men det vidste vi ikke dengang vi var unge.
Et system bliver heller aldrig bedre end den der benytter det. Vi (Dynamicweb) leverer et system med en masse indstillingsmuligheder vedr. SEO – ca. 1 for hver SEO konsulent i DK :-).
Hvordan partnere og kunder vælger at implementere (f.eks. ændre standard indstillinger) er vi ikke herre over. Det klares af partner, kunde og SEO ekspert… Og de kan rode i alting og de gør det. Vi kunne låse systemet en masse steder og lege kloge Åge, men det tør vi ikke…
Du har selv været så flink at give os en masse input engang du var på besøg – tak for det. Meget af det ER kommet i Dynamicweb, men mange løsninger gør slet ikke brug af de muligheder der er kommet til over årene. Hvis der er flere features eller noget vi mangler så sig endelig til.
Vi altid klar på input og ideer – jeg stiller gerne op til bask, møder og den slags – god mulighed for input til forbedringer.
Igen – tak for opmærksomheden – keep em' coming.
Hej Nicolai
Godt I er med!
Lad mig give jer et forslag så – for jeg forstår godt, at I ikke kan kontrollere, hvad jeres mange partnere gør og ikke gør: Sæt en noindex på ALT på jeres udviklingsdomæner – altså på alt, der ligger på xxx.dynamicweb.dk (minus hvad I selv har af sjove ting der). Dermed redder I jeres partneres kunder, og det har de fortjent. Det er ikke nok, at mange har det på – ALLE skal have det på. Og det er en simpel operation.
Flere af jeres kunder ranker på udviklingsdomænerne – f.eks. ihaarhus.dynamicweb.dk, og det indikerer, at I bør afsætte ressourcer til at rette fejlen med 301 redirects der, hvor det er nødvendigt.
Jeg råbte vagt i gevær til jer første gang i 2006 om netop dette problem. Jeg synes, det er godt, I er i gang med rettelserne, men jeg vil foreslå jer at sætte tempoet op på det sidste stykke af vejen. I har et på mange måder fremragende system og herlige kunder – begge dele indikerer, at I ikke skal have den slags fejl 😉
Det er rigtig godt, at I ikke vil lege “Kloge Åge” og i stedet have en åben platform – respekt for det. Men af og til er det nødvendigt, at “far” sætter nogle grundregler. Det er også derfor, der skal bruges sikkerhedssele i bilerne for eksempel. I kan sagtens gøre det samme uden at gå på kompromis med den åbne tilgang – virkeligheden viser jo, at sjusk og/eller manglende viden hos nogle af jeres partnere giver alvorlige problemer for slutbrugeren af jeres produkt. Og det er altså en skam.
hjæælp.. er denne her så helt gal..
forside: brinkoffices.dk/
tryk på logo: går til denne: brinkoffices.dk/
Men tryk på link til forside går til:
brinkoffices.dk/?lang=dk
er det helt skævt eller ok ????
Hej Peter
Det er en ScanNet besynderlighed, du kan afhjælpe nemt i Google Webmaster Tools. Sæt en blokering for indeksering af ?lang=dk op derinde. Så har du elimineret duplicate content. Tabet af linkjuice er der ikke noget at gøre ved, da ScanNet ikke har til sinds at ændre på det (jeg har prøvet at få dem til det mange gange)
Hej Thomas
Vi er i fuld gang – men det er desværre ikke helt så simpelt som det lyder – af mange årsager om servere, installationer, implementering, licensbetingelser osv osv. Men vi er på den.
Den med far og grundregler er noteret…
Funny thing: Her til aften faldt antallet af indekserede sider fra ca. 19.000 til ca. 14.000 under dynamicweb.dk… Vidste at du var well connected, men alligevel… 🙂
I do my best 😉
@Thomas og @Nicolai:
Inspireret af sidens title-tag “Udnyt dine links maksimalt…” og at både Dynamicweb-Champ-No-1 og SEO-Champ-No-1 er aktive i denne tråd, bliver jeg nød til at få afklaret følgende:
Er det “ligegyldigt”, “go’ lir”, “fed feature”, “best-practice”, “no-go”, “fy-fy” at bruge special tegn, som æøå, i url’er?
Jeg er ikke i tvivl; Personligt så jeg helst at alle special tegn blev sendt til de evige bit-marker, og dermed aldrig kunne findes i en url. Vi har mange muligheder for at påvirke url’erne i DW, og kan sagtens overskrive en given sides url. Men problemet opstår når kunder og brugere lave indlæg, nyheder og sider… De tænker desværre ikke altid over “issuet” (if any!?).
Jeg ved også at DW har kig på at lave en mulig option som gør man kan fjerne special tegn fra url’erne. Det vil i mine øjne være “need-to-have” og gøre DW til et endnu bedre CMS 🙂
Men hvad siger eksperterne? Er bare mig de gør det til en storm i et glas vand? (http://www.seomoz.org/blog/11-best-practices-for-urls)
De bedste hilsner fra en stolt DW-dev og Rosenstand-follower.
Hej Morten
Det er nemt besvaret: Danske og andre specialtegn i URL’er er noget skrammel. Det dur ikke i f.eks. AdWords, og der er adskillige steder på nettet, hvor du ikke kan få et link, hvis der er æ,ø eller å i URL’en. Derfor er mit svar altid: Omskriv til fonetisk – altså til ae, oe og aa.