Inspireret at en lille debat på Twitter i dag (de kan aldrig blive så omfattende med de 140 tegns begrænsning) vil jeg give mit besyv med om emnet: Skal du sprede din indsats som blogger på flere steder – eller nøjes med at holde dine udgydelser på din egen blog? Der er argumenter for begge veje, men da jeg har valgt at sprede mig lidt, vil jeg vende bagtankerne for den beslutning med dig. Og så håber jeg da at høre dine input til emnet!
Hvorfor blogger jeg både her, på e-university og Amino?
Årsagen til at blogge her kræver selvfølgelig ikke yderligere forklaring – og baggrunden for E-University gør nok heller ikke. Men hvad så med Amino? Hvorfor har jeg valgt at bruge noget af den tid, jeg nu engang har til at blogge på en anden platform end min egen?
Jeg er mest kendt for søgemaskineoptimering, og det er jo, hvad størstedelen af indlæggene her på denne blog handler om. Og naturligvis også på E-University. Men jeg kan faktisk også andet end det, som Concept Interest beskæftiger sig med. I mange år var jeg “autoriseret” iværksætterrådgiver, jeg har været hyret som konsulent til nødlidende virksomheder og deltager jævnligt som konsulent i diverse due diligence opgaver. Nå ja – jeg ejer jo også en importvirksomhed med egen webshop (bd-store.dk) samt er investor i en stribe virksomheder. Og ingen af disse kompetencer berøres nævneværdigt af mig her på bloggen.
Da min gode ven og “fellow Floridian” Martin så spurgte, om jeg ville bidrage på Amino, var jeg da frisk på det. Og hvorfor så det? Flere årsager:
- Jeg når en anden målgruppe via Amino, end jeg når her. Nye iværksættere finder ikke så tit denne blog tidligt i deres proces – men de finder Amino.
- Jeg får muligheden for at dele ud af det, jeg har lært gennem årene i et forum, der ikke handler om online marketing
- Jeg brander mit navn på en bredere platform end blot SEO
- Personligt har jeg et mentalt “frikvarter” med et andet emne end det sædvanlige – og oven i købet et frikvarter der er forretningsmæssigt gavnligt
Lider min egen blog under, at jeg spreder mig?
Nej. At der ikke er samme frekvens her på bloggen for tiden, som der har været engang, skyldes ikke mit engagement på Amino. Frekvensen her på stedet faldt længe inden, jeg startede på min Amino blog. Årsagen til den faldende frekvens er egentlig primært travlhed – og en vis mætning vel også. Der er jo ganske mange, der blogger om de samme emner i Danmark, som jeg gør her – og flere af dem er ganske udmærkede steder.
Kunne jeg så ikke have valgt at videoblogge her i stedet for på Amino? Jo da – men som allerede nævnt kommer jeg ud til en anden skare på Amino, end jeg gør her. Og via Amino finder mine gæster der såmænd også hertil. Og det er jo ikke så ringe, vel?
At jeg har startet E-University, vil selvfølgelig betyde, at der kommer færre dybe SEO artikler her – men de forsvinder altså ikke. Til gengæld er artiklerne på E-University uden de begrænsninger, som et åbent sted som dette nødvendigvis må lægge.
Hvad med kontrollen over indholdet?
På Amino videoblogger jeg, og alle videoer tilhører mig. Hvis Amino en dag skulle lukke eller ikke opføre sig ordentligt, kan jeg på få øjeblikke trække stikket og lægge alt indholdet f.eks. her i stedet. Det er rigelig kontrol for mig. Og jeg har det faktisk rigtig godt med at have muligheden for at adressere forskellige segmenter – smukt adskilt på forskellige platforme. Det udvider mit brand, og det kan jo vise sig at være en fordel på den lange bane.
Hvad med dem, du deler platform med?
Der har været rejst kritik af, at kvaliteten på visse ekspertblogs på Amino ikke er god nok. Det vil jeg ikke blande mig i. Jeg har den grundholdning, at rigtige mænd ikke bitcher om problemer – de skaber løsninger. Og en løsning er jo at bidrage med kvalitet selv. Skulle der være nogle der synes, at nogle af indlæggene på de forskellige blogs på Amino ikke er gode nok, kan de jo blot nøjes med at læse og lytte med der, hvor de er tilfredse – eller skabe noget bedre selv.
Hvad synes du?
Men hvad siger du? Er det en god strategi at sprede sig? Eller foretrækker du det hele samlet ét sted? Hvad gør du selv – og hvorfor? Bolden er givet op – lad os debattere!
Rosenstand out!
Har stor respekt for at du kan finde tiden til at holde din egen blog og aminobloggen opdateret jævnligt, samtid med alle dine andre succesfulde projekter. Så hvis man som du, er så god til at prioritere døgnets 24 timer, er det selvfølgelig rigtigt godt at sprede sine aktiviteter ud flere steder og dermed ramme forskellige segmenter.
Jeg har selv svært ved at finde tiden til det, men når man er relativt nystartet, som jeg, vil man selvfølgelig bruge alt sin tid på de fakturerbare timer og efterhånden afsætte tid til at blogge og deltage på diverse fora igen.
Professionelt set vil være synd og skam at samle alle indlæg af alle afskygninger på samme blog. Lad en professionel blog handle om et primært emne, hvor man i kraft af sin viden kan tilføje værdi og give udtryk for sine holdninger omkring emnet.
Hvis en god blog om f.eks. kaffemaskiner:-) er kendt for, eller der er en forventning om at den handler om kaffemaskiner og måske kaffe mm. vil det for mig at se være total forvirrende hvis der pludselig dukker et indlæg op om vinterdæk. Det kan da godt være blogejeren også ved noget om vinterdæk eller for den sags skyld sælger vinterdæk. Så er det en anden blog om dét, eller gæsteindlæg på en blog om vinterdæk og biler.
Det er super fint at have en blog på Amino, her rammes bredt, hvilket læserne også er klar over. Her “tillades” de store armbevægelser og ja, vi springer da bare over, hvis emnet er uden interesse. De samme armbevægelser mener jeg ikke er fordelagtige egen blog, med mindre man har flere egne blogs, og selvfølgelig har tid til at hælde indlæg på.
Jeg synes i høj grad, det handler om, hvad man skriver om. Personligt er jeg begyndt at sprede mig lidt, så min hovedblog ikke pludselig handler om skosåler og webdesign.
Det er absolut også på hovedbloggen min dybeste passion og interesse (for webdesign, udvikling og brugervenlighed) kommer til udtryk, mens den anden er til små underfundigheder fra hverdagen eller andet løst.
Ellers kan jeg også godt lide konceptet med gæsteindlæg, som stadig bør have en relevans blandt de emner, som pågældende blog, normalt begår sig i.
Distribueret webtilstedeværelse er vel nærmest name of the game anno 2011 og frem.
@Amino-universet
Jeg kan godt følge din argumentation, hvad angår kritiske stemmer ifm. ekspertbloggeruniverset på Amino.
Og selvfølgelig kan læserne søge andre græsgange — men, du nævner det selv, brandet Rosenstand, brandet folk, der ikke kender dit virke her og andre steder, men første gang støder på på Amino, risikerer vel at blive smittet af den halvsløje generelle kvalitet, som jeg og andre mener kendetegner Thorborgs seneste satsning?
Det kan selvfølgelig altid vendes om til, at de fyrtårne, der så er, bli’r bemærket mere.
Alt godt,
Kasper
Jeg synes, at det giver rigtig god mening at blogge flere steder. Især hvis man har forskellige vinkler/emner/ting på hjerte.
Selv valgte jeg også at sige ja tak til en Ekspertblog på Amino, da jeg blev spurgt. For mit vedkommende skyldtes det primært en fantastisk mulighed for segmentering. Hele begyndersegmentet af emner led en kummerlig tilværelse på min egen blog, hvor jeg skrev nogle ganske få indlæg af slagsen for søgemaskinernes skyld, men ellers ikke ville skræmme mit kernepublikum væk. Og der var en SEO-begynder-blog på Amino en super mulighed. Derinde kan jeg nu skrive om begynderstoffet til et publikum, der værdsætter det, og formidlingsmæssigt udfordre mig selv ved at skrive så let tilgængeligt som muligt.
Og ja, i mit tilfælde har Amino-bloggen nok kostet et indlæg på min egen blog, men hold da op, hvor er jeg blevet belønnet med eksponeringen den anden vej.
Jeg har også lejlighedsvis gæsteblogget, når lejligheden har budt sig. Både for at sprede kendskabet til mig selv, men også for at understøtte nogle blogs, der er på vej i den rigtige retning og har gang i nogle gode ting.
Jeg spreder mine aktiviteter. Det har en masse fordele – men også nogle ulemper. F.eks. har jeg ikke været hamrende god til at passe min primære blog – og det er jeg ærlig talt lidt træt af. Men der er kun een at takke 😉
Men flere blogge giver også flere målgrupper – og det synes jeg er rigtigt lækkert.
Og så kunne jeg godt tænke mig at gæsteblogge noget mere. Det er en super måde at udvide sit netværk på.
Noget helt andet Thomas: nu du tager dig betalt for at blogge på E-Universitetet, hvilken betydning får det så for dine indlæg på bloggen her? For det kan næsten ikke undgå at påvirke dine indlæg?
Og så her til sidst Thomas – fis lige over på SemAward og giv min podcast din stemme. Jeg er ved at få baghjul af en WannaB podcaster 😉
Potter
Hej Potter
Om jeg så øvede mig i 10 år, ville jeg kunne nå dig til sokkeholderne teknisk på et podcast 🙂
Bloggen her vil nok kunne mærke, at jeg bruger mere krudt på mere specifik SEO og SEA ovre på E-University, men det er mit mål, at der stadig skal være generelle artikler om emnet her. Og podcasts ikke at forglemme!
Dels bliver der en version med Benjamin, og dels jagter jeg ihærdigt en gut fra Holstebro, som jeg synes har meget at byde på. Desværre er han ikke så nem at overtale.
Jeg syntes tit de, der spreder sig bliver mere interessante. De bidrager til festen af debat og dialog.
At sprede sig, eller ikke at sprede sig, det er spørgsmålet. Der er fordele og ulemper ved begge dele, men det kommer vel i og for sig an på, hvilken strategi og formål man har med sin blog. Jeg synes det er en super god idé at sprede sit publikum, når man, som Thomas, tager sig betalt for det eller på anden vis tjener penge på de emner man behandler. Så er der nemlig flere penge i et bredere publikum, men hvis man (som f.eks. mig selv) skriver om hobbyemner, som det ikke er meningen at skal indgå, som en væsentlig del af ens økonomi, ja så bliver fora, som f.eks. Amino, kun relevante, hvis de har en masse brugere der læser om det samme emne, som man selv går op i.
I forhold til eksemplet med kaffemaskinerne fra før, så tror jeg ikke Amino blogging har samme effekt, som at promovere sin egen dedikerede kaffemaskine blog, så den står bedre i søgeresultaterne.
Så for hurtigt at opsummere; at sprede sig, eller ikke at sprede sig – det kommer vel an på den specifikke situation.
Jeg også synes det giver god mening at blogge flere steder. Du spreder dit netværk og kendskabet til dig selv og dine kernekompetencer.
Jacob Leander dog har fat i noget mht. tiden og det kunne da være meget interessant hvis du ville blogge om hvordan du strukturerer din tid til både at blogge, twitte, debatere på blogs og arbejde – som jeg formoder du gør 🙂
Hej Lars
Det kan da godt være, jeg kunne skrive lidt om det – men tror du virkelig, det ville interessere ret mange?
Hej lars
Hvordan jeg får tid til at blogge, twitte og være aktiv på LinkedIn er et af de spørgsmål, jeg tit bliver stillet, når jeg holder foredrag. Jeg har tænkt på at skrive en lille krølle om emnet?
Jeg synes emnet er interessant – er det ikke nok 😉
Ej, lige som Bodil bliver jeg også spurgt om hvordan jeg får tid til mine netværksaktiviteter. Jeg synes det er udfordring og vil gerne blive klogere på at finde balancen mellem spild tid og rentabel tid. Ude fra ser det ud til du har fundet en god balance. Men siden folk spørger mig må jeg jo også gøre noget rigtigt. Det kunne være jeg skulle starte med et indlæg på min egen blog om hvad jeg gør. Det plejer at være et fint udgangspunkt for ny input. 🙂
Spændende emne 🙂
Jeg tror nu alle former kan virker, men skal nærmere tilpasses alt efter hvilken situation man ellers er i.
Har man ikke meget tid, og kun et område man blogger om, så ville jeg nok først og fremmest holde mig til et sted. Er der derimod tale om at man blogger om flere områder, så er det nok ofte smart at sprede det lidt. Jeg ville f.eks. nok finde det underligt, hvis du begyndte at blogge om de tidligere omtalte vinterdæk herinde.
Jeg synes faktisk lige som Lars det lyder spændende med et indlæg om strukturering af tiden :O
Ja, så skrev jeg indlæget om tid og de sociale medier Aktiv på de sociale medier? Hvor får du tiden fra? http://t.co/0MFeQ0n
Jeg synes gæsteblogging eller at sprede sin blogging aktivitet er meget positivt. Der er en hel del bloggere som jeg følger, som jeg kun har fundet fordi de har valgt at skrive på andres forum / blog som ekspert/gæstebloggers. Hvis de kun havde skrevet på deres egen blog havde jeg aldrig fundet dem.
Det må da alt andet lige udvide horisonten for både bloggeren og for læserne.
Det skader aldrig at sprede sine aktiver, hvilket i dette tilfælde gælder blogs eller blogindlæg.
Ved at sprede sig, og dermed blive mere præcis og fokuseret i emnet/emnerne, så finder man jo bare en niche med dertilhørende publikum. Så på den måde, kan man nå ud til langt flere mennesker.
Så vil man gerne findes, så må man ud og sprede sine aktiver, så læserne kan finde en!
Jeg har tidligere blogget på flere egne blogs, der omhandlede forskellige niche-områder, men nu besluttet mig for at ændre min taktik lidt for fremtiden. Jeg vil samle alle mine indlæg under forskellige kategorier på en og samme blog og så i stedet bruge “overskudstid” på at gæsteblogge og debattere på andres blogs. Af hensyn til mangel på tid, som der også bliver talt om, er jeg begyndt at lave små podcasts, som jeg optager på min telefon, mens jeg kører bil (og det gør jeg meget!). Disse mailer jeg direkte fra telefonen og laver blot en ultrakort indledning til i et blogindlæg. På den måde udnytter jeg tiden mens jeg kører bil.
Er det ikke en udfordring at skrive/indspille nok materiale til to forskellige blogs?
Jo Tommy – det er det faktisk. Men der er situationer, hvor publikum er så forskellige fra platform til platform, at det giver mening alligevel.
Hej Thomas.
Har fulgt dig en del inde på amino og tager de guldkorn til mig som kommer fra dig af 🙂
Jeg er selv igang med at lære om SEO og delen med link flere steder ude på nettet 🙂
Elsker dit positive sind og gode tips. Fortsæt den gode stil
Mikkel
Hej Mikkel
Tak skal du have – jeg får helt røde ører 🙂
Jeg er glad for at du har ”spredt” dig. Hvis du ikke var på amino, havde jeg nok aldrig fundet den her blog, så mange tak for det!
Personligt skriver jeg artikler på min egen hjemmeside, men jeg blogger ikke som sådan.
Jeg har flere gange overvejet at starte en blog på amino, men jeg tror ikke at min målgruppe læser de blogs. De folk der ville læse dem, ville formentlig ikke være kunder, men derimod konkurrenter og folk som interesserede sig for emnet. Det er jo også fint nok, men jeg vil hellere lave noget content til min egen side, og så med tiden overveje at blogge på andre sider, som f.eks. amino.