Den digitale tjeneste Amazon regnes som verdens største netbutik og digitale handelsplatform, og vurderes at have cirka 3 gange så mange købere i forhold til Google.
For dig som sælger, der baserer din forretning på moderne markedsføring, er det afgørende, at du sætter dig ind i søgemaskineoptimering (SEO) specifikt i forhold til Amazon som effektiv salgskanal.
Gæsteindlæg af Sasa Kovacevic
Sasa leverer årets første indlæg her på bloggen - og om et emne, du næppe kan undgå, hvis du sælger online: Amazon! Del gerne indlægget på Facebook, Twitter og LinkedIn!
I løbet af dette blogindlæg vil jeg komme ind på de centrale punkter, du skal kende til for at optimere dine salgsmuligheder på Amazon og give dig en række konkrete anvisninger på, hvordan du kan udnytte og anvende relevante søgeord i dine salgsannoncer.
Når du har læst mit indlæg igennem, kan du gå til denne lidt bredere tekst om markedsføring på Amazon (inklusiv PPC) af Obsidian Digital.
Hvorfor er Amazon en populær salgskanal?
De seneste år har e-handlen udviklet sig i stigende grad og lader uden tvivl til fortsat at tage til i omfang.
De danske kunder af e-handel gennemfører i høj grad deres transaktioner af varer i udenlandske webshops. Hvis du som dansk virksomhedsejer ønsker at være med på denne konkurrence om de danske forbrugere, er det centralt, at du begynder at navigere din markedsføring og salgsmuligheder på netop de udenlandske markeder.
På Amazon får du adgang til cirka 304 millioner aktive brugere, som sammen er med til at skabe verdens største butik med omkring 3 gange så mange købere sammenlignet med Google.
Typisk anvender forbrugerne Google som inspirationskanal og går derefter videre til Amazon for at gennemføre et køb.
På trods af at Amazon står bag 53% af al e-handlen i USA og 20% i Tyskland, er det stadig en overset men oplagt salgskanal for danske virksomheder.
Så længe der er efterspørgsmål, kan alle slags varer eller produkttype i princippet blive solgt på Amazon.
Både etablerede virksomheder med stor omsætning samt private kunder som kun sælger få produkter kan få adgang til salg på Amazon.
Hvad betyder SEO for dig som sælger?
Teknisk set handler SEO blandt andet om søgeord, og hvordan du kan optimere effekten af din digitale markedsføring for at opnå større synlighed hos kunderne. I praksis handler SEO om at skabe de bedste salgsmuligheder, så du kan opjustere dine indtægter.
Højest sandsynligt kender du alt til værdien af at fokusere på de rette søgeord i forhold til digital markedsføring af dine produkter.
Men vidste du, at der er forskel på, hvordan du skal forholde dig til netop søgeord på Amazon i modsætning til Google?
Er du interesseret i at styrke din virksomheds online markedsføring og opnå en højere synlighed digitalt er SEO (Search Engine Optimization) eller søgemaskineoptimering vejen til større succes på nettet.
For at udnytte det fulde potentiale af verdens største salgskanal er det afgørende, at du som virksomhedsejer forstår, hvordan Amazon virker, og hvordan du kan opnå en højere ranking og dermed forbedre dine salgsmuligheder.
På Amazon er det afgørende, at du tilføjer de helt rette keywords.
Du kan med fordel søge på den produkttype, du sælger, og finde ud af hvad dine konkurrenter har af relevante keywords. De stærkeste keywords skal du især inddrage i dine produkttitler.
En høj kunderating er dit stærkeste værktøj til at ligge øverst, når der søges efter produkter eller brands.
Det er vigtigt, at dine produkttitler står skarpt og toptunede på detaljerne, da disse skal være dine redskaber til at opnå salg fra starten af.
Det kan derfor betale sig for dig at være grundig i din research af relevante søgeord og optimere brugen af disse ift. Amazons algoritme.
Forstå funktionen af Amazons A9 algoritme
Når du forholder dig til SEO i forhold til dine salgsmuligheder på Amazon, skal du sætte dig i tankegangen hos køberne. Det er kundernes adfærd i forhold søgninger på nettet, du skal bruge til at optimere dine digitale assets (det vil sige tekst på slagsannonce, valg af søgeord og ikke mindst brugen af billeder).
A9 er navnet på den algoritme, som Amazon anvender i forhold til produktsøgning. I praksis er det en såkaldt modningsalgoritme, der konstant er i udvikling og er en frustrationsfaktor for sælgerne, da de aldrig kan vide sig sikre på, at de har luret hele teknikken og virkemåden, for algoritmen kan ændre sig uden videre.
Til forskel fra Google er Amazon en ren købsbaseret handelsplatform. Forbrugerne besøger Amazon for at købe, og dette aspekt skaber hele forretningsmetoden bag Amazon.
A9 er netop opbygget for alene at øge sandsynlighederne for køb og er i stand til at ranke produkter i søgeresultaterne ud fra 2 parametre:
- Performance
- Relevans
Performance fortæller om slagshistorikken om et givet produkt, og vil ranke de produkter højest i søgeresultaterne på Amazon, som har den stærke historik. Relevans handler om, hvor effektivt dit produkt matcher Amazons søgeresultater med hensyn til valg af søgeord.
Netop søgeordsoptimering er en central faktor i Amazon SEO, og det er afgørende, at du er bevidst om at udvælge dine søgeord nøje og ikke mindst er bevidst om effekten af at placere dem korrekt i dine salgsannoncer.
Du kan ikke sige SEO uden at nævne værdien af søgeordsoptimering
Først og fremmest er det vigtigt for dig at være bekendt med, at Amazon ikke vil kreditere dig for antallet af et bestemt søgeord, men derimod for variationen af det.
Derfor vil din investering af tid i forhold til søgeordsanalyse betale sig af senere hen i form øget synlighed og dermed øget slagspotentiale.
Sørg for altid at have de vigtigste søgeord først i din salgsannonce. List herefter de følgende søgeord efter deres relevans og vigtighed.
Din mulighed for at komme til at rangere højt i søgeresultaterne afhænger af, om du vælger at udforme din slagsannonce med enten brand eller produktets navn først i produkttitlen.
Så vælg dine søgeord med omhu.
Ingen tvivl om at søgeord er dit stærkeste våben i jagten om kunderne, rangeringen og slagsmulighederne på Amazon.
Men selvom du kender værdien af dem, kan det være svært at holde overblikket og fokus, når du sidder og gennemarbejder dine salgsannoncer.
Derfor får du en liste herunder med helt praktiske fokuspunkter omkring dit arbejde med søgeord:
- Foretag en søgeordsanalyse og gå grundig til værks med at udvælge de relevante
- Hav fokus på variationer af søgeord
- Brug kun et søgeord én gang, da gentagelser ikke influerer positivt på din ranking
- Prioriter dine søgeord i forhold til deres relevans
- De mest vigtige søgeord skal placeres først i dine produkttitler
Skab de stærkeste slagsannoncer og opnå høj ranking
Du har 150-250 anslag at gøre godt med, når du opretter en slagsannonce på Amazon, og det er langt fra underordnet, hvordan du beskriver dine produkter og i hvilken rækkefølge.
Du skal have helt styr på detaljerne for at kunne opnå en høj kunderating, og de skal sprogligt være tilpasset det land, du ønsker at sælge i. Amazon vurderer og ikke mindst placerer dine produkter afhængig af, hvor godt og præcist de er beskrevet.
Overordnet set kan tankegangen om kvalitet fremfor kvalitet være et brugbart redskab for dig, når du opretter slagsannoncer og udformer produkttitler.
Hellere have færre, men skarpe produkttitler fremfor at bruge tid (og penge) på at have en række produkter, som ikke opnår synlighed.
Efter produkttitlen kan du med fordel fremhæve 5 punkter direkte henvendt til kunderne, som du ønsker, de skal bliver informeret om i forhold til kvaliteten eller fordelen ved dit produkt.
Søgeord fra disse punkter vil indirekte komme til at indgå i A9-algoritmen og dermed influere på dine muligheder for at skabe en stærk annonce.
En skarp produktbeskrivelse
Efter disse punkter skal der fremgå en produktbeskrivelse, som er et effektivt redskab til at medtage de søgeord, som du ikke fik brugt i hverken produkttitlen eller punkterne med fordele og kan skabe værdi for kunderne, da du fremhæver vigtig information om det pågældende produkt.
Amazon giver dig en ekstra mulighed for at placere de søgeord, som du ikke har anvendt endnu i den såkaldte Backend. Søgeordene fra Backenden vil ikke fremgå for køber, men er alene møntet på at optimere dine muligheder for opnå højere placering i søgeresultaterne.
Men hvordan laver du så de bedste slagsannoncer, og hvordan skal du ranke dine valg af søgeord i forhold til opbygningen af en salgsannonce?
Svaret kommer her:
- Produkttitel (inkluderet de mest relevante søgeord)
- Punkter med relevant kundeinformation (inkluderet de næstmest relevante søgeord)
- Produktbeskrivelse
- Backend (inkluder dine resterende, relevante søgeord
Fuldend SEO med billeder og kundeanmeldelser
Det er ikke nok, at din tekst på salgsannoncen står skarpt og følger anvisningerne for at opnå størst mulighed synlighed.
Som jeg beskrev i forbindelse med algoritmen A9 i relation til Amazon SEO, handler det om at optimere flere af dine digitale assets - herunder billeder.
Produktbilleder er et effektiv redskab til at opnå en højere klikfrekvens fra kunderne. Des højere klikfrekvens, des højere vil dit produkt blive rangeret i Amazons søgeresultater.
Desuden har billeder en stor effekt i forhold til at fastholde kunderne på din salgsannonce, da de har mulighed for visuelt at undersøge dit produkt nærmere.
Med en stærk slagstekst og et skarpt produktbillede skaber du gode chancer for at opnå positive kundeanmeldelser. Produkter med høje ratings (4 stjerne og derover) vil have en større chance for at opnå en højere placering i Amazons søgeresultater.
Desuden er værdien af hurtigt at reagere på en eventuel negativ kundeanmeldelse et overset aspekt i forhold Amazon SEO men er et væsentlig vigtigt element for dig som sælger at være bevidst om.
Tak for indlægget, Sasa! Jeg håber, du bliver begravet i spørgsmål og kommentarer herunder, for emnet er ikke blot spændende. Det er også tæt på "Lær det eller lid under, at andre lærer det!".
Rosenstand out!