Google historien
Det startede småt, det blev dømt fiasko af mange - og i dag er mastodonten Google mere eller mindre synonymt med internettet i hele den civiliserede verden. Her tager vi dig på en tur gennem, hvad Googles univers egentlig handler om. Vil du have SEO til Google? Klik:
Google er i dag 26 år og 2 måneder gammel!
Viden om Google
Få svaret på det mest basale om Google her.
Når vi overhovedet beskæftiger os med Google her, skyldes det, at alt er centreret omkring ét formål i vores forretning: At få vores kunders hjemmesider placeret så godt som muligt på så mange relevante søgninger som muligt. Vi er kendte som Google eksperter i Danmark.
Det er vigtigt, for Google er ikke blot Danmarks suverænt største markedsplads - det er verdens største. Og ikke kun som markedsplads for salg af produkter og services - men i lige så høj grad en markedsplads for meninger, holdninger og påvirkning af folket. Sidstnævnte gør, at interesseorganisationer, virksomheder og politiske partier har (eller bør have) en stor interesse i at blive fundet på Google. Alt den slags kan du læse mere om på vores side om SEO.
Nu til spørgsmål og svar om det eventyr, som Google i høj grad er!
Spørgsmål og svar om Google
Vil Google altid være den største søgemaskine?
Intet er evigt, og der er bestemt ingen garanti for, at Googles søgemaskine vil vedblive at være den dominerende. Omvendt er det stedse mere vanskeligt at se, hvordan andre konkurrerende søgemaskiner kan få et ben til jorden. I dag er det at "google" en del af sproget i mange lande, og det er en af mange årsager til, at det er umådelig svært for konkurrenter som Bing, DuckDuckGo m.fl. at få et ben til jorden.
Her ser du markedsandelen for søgemaskiner i Europa pr. april 2022:
- Google har 92,33% - i Danmark har Google 94,63% af markedet
- Bing har 3,43%
- Yandex har 1,8%
- Yahoo har 0,95%
- DuckDuckGo har 0,61%
- Ecosia har 0,37%
Eller sagt på jysk: Google er absolut dominerende og har ingen nævneværdig konkurrence. Selv målt på verdensplan sidder Google på formidable 92,07% af alle internetsøgninger!
Hvorfor er Google altid synonymt med SEO?
Svaret ligger i ovenstående. Når vi arbejder med søgemaskineoptimering i Danmark, adresserer vi reelt 95% af alle søgninger ved at arbejde med Google. Og bonussen er så, at gør man det godt i Google, opfylder man også kravene fra Bing m.fl.
Derfor er det naturligt, at det er Google, der refereres til, når vi i branchen taler om retningslinjer fra søgemaskiner, placeringer og meget mere.
- Grundlagt 4. september 1998
- Grundlægger Larry Page og Sergej Brin
- Etableringssted Menlo Park, Californien, USA
- Hovedsæde Googleplex, Mountain View, Californien, USA
Der er mere til Google end bare...
Udover søgemaskinen som vi alle kender, er der jo YouTube, som er verdens næststørste søgemaskine. Men det stopper ikke der.
I flæng kan nævnes:
- Google Chrome - den største browser i verden. I øvrigt er det de færreste, der bruger den, der for alvor har sat sig ind i den absurde datadeling, de tillader med Google. Men det er en anden snak.
- Gmail - vistnok verdens største email-platform.
- Styresystemet Android
- Google Pixel mobiltelefoner
- NEST kameraer
- Waze navigations app
- Fitbit såkaldte wearbles
- - og mange flere
Google i 2024
I det digitale landskab i dag er der få selskaber, der kan sammenlignes med det amerikanske teknologiselskab Google. Fra søgemaskinealgoritmer til kunstig intelligens, selvkørende biler og cloud computing, har Google forbløffet verden med sin nyskabende tilgang og konstante stræben efter teknologisk excellence.
Google blev først kendt for sin revolutionerende søgemaskineteknologi, der forvandlede måden, vi søger og finder information på internettet. Det er nu verdens mest populære søgemaskine, der behandler over 3,5 milliarder søgninger hver dag. Googles monopol på søgemaskinemarkedet er så stort, at virksomhedens navn er blevet synonymt med selve handlingen at søge på internettet.
Mere end søgemaskine
Googles indflydelse strækker sig dog langt ud over søgemaskinemarkedet. Virksomheden har med succes diversificeret sin forretning til en lang række teknologiske sektorer. Android, Googles mobile operativsystem, driver over 70% af alle smartphones globalt, hvilket gør det til den mest populære platform af sin art.
Inden for området cloud computing har Google Cloud Platform (GCP) set en betydelig vækst i de seneste år. GCP tilbyder en bred vifte af tjenester, der omfatter databehandling, opbevaring, maskinlæring og meget mere. Selvom det stadig er tredjepladsen i markedet efter Amazon Web Services (AWS) og Microsoft Azure, er GCP vokset betydeligt, og mange eksperter mener, at det er på vej til at blive en alvorlig udfordrer til de to store spillere.
Hardware
Google har også bevæget sig ind i hardwaresektoren med lanceringen af Pixel-smartphones og Nest smart home-produkter. Mens disse produkter ikke har fået samme markedsdominans som virksomhedens softwaretilbud, har de hjulpet med at cementere Googles position som en altomfattende teknologigigant.
På trods af udfordringer fra regulerende organer og bekymringer omkring data privatliv, har Google formået at fastholde sin position i spidsen for det teknologiske landskab. Deres udforskning af nye teknologiske områder, som f.eks. kunstig intelligens og kvantecomputing, viser, at virksomheden er klar til at forme fremtiden for teknologi, sådan som vi kender den.
Samlet set er Google i 2024 en uovervindelig teknologisk kraft. Fra søgemaskiner til smartphones, cloud-tjenester og videre, fortsætter Google med at sætte standarden for innovation inden for teknologibranchen. Denne teknologiske juggernaut viser ingen tegn på at sænke farten, hvilket beviser, at Googles position på markedet er så sikker, som den nogensinde har været.