Hvad siger Google?
Googles retningslinjer for webmastere - ukendte for de fleste webbureauer - er yderst vigtige at kende for dig. Her kan du læse mere om dem og finde links til dem.
Alle søgemaskiner har udstedt en række retningslinjer for, hvordan du må og kan arbejde med SEO. Og faktisk indeholder disse retningslinjer også nogle fantastisk gode tips til, hvordan du skal gøre. Så det er ikke bare løftede pegefingre, du finder der.
Desværre læses disse retningslinjer ikke af særligt mange webprogrammører. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ved bare, at de ikke kender dem, når jeg spørger dem. Læste de dem og fulgte dem, kunne jeg få meget mere tid til at sejle i min båd, og du kunne bruge dine penge på noget andet end sådan nogen som mig. Men sådan er verden ikke, så lad os kigge lidt på de retningslinjer.
At overholde Googles regler
Så langt som muligt - det er altid en god ide. Især når det handler om deres mange og specifikke tekniske henvisninger (Teknisk SEO).
Jeg holder mig til retningslinjerne fra Google, for dels står de for over 90 % af alle søgninger i Danmark, og dels er de fint dækkende for de andre søgemaskiner også. Det har intet formål at gengive alle Googles retningslinjer her. I stedet får du her et link til dem, og så kan vi koncentrere os om de dele, der er meget væsentlige for dig. Du finder deres retningslinjer og masser af andet godt stof her - klik - du kan vælge dansk nederst på siden.
Google-venlig hjemmeside
Google har dedikeret et stort afsnit til at beskrive en masse af det, alle kan gøre for at være så lækre som muligt i Googles øjne. Jeg påstår ligeud, at det er mindre end én ud af 10 danske webprogrammører, der kender disse sider. Og det er jo en super god grund til, at du skal kende dem: Læs dem her.
Mange af de råd, du finder her på sitet, finder du også på de sider. Ofte i et lidt teknisk sprog, der bærer præg af at være oversat fra engelsk. Men der er altså masser af guldkorn at hente, og du kan ofte få bevist eller modbevist en påstand ved at læse om emnet i retningslinjerne.
Meta Keywords? Nej!
Et godt eksempel på det, er mange af de såkaldte "eksperters" påstand om, at du kan få bedre placeringer i Google ved at benytte masser af Meta Keywords. Et hurtigt kig på skemaet på denne side viser, at Google slet ikke læser Meta Keywords. Så er den diskussion vist lukket. Alle siderne bugner af gode råd - og nogle enkelte "smuttere".
Ikke alt Google siger...
F.eks. siger Google, at du skal fravælge et SEO firma, hvis de beder om FTP adgang til din hjemmeside. Det er noget vrøvl, for mange hjemmesider kan kun bearbejdes via en FTP adgang, og den anmodning er derfor ikke en diskvalificering.
Lad os lige se nærmere på afsnittet her, der handler om, hvordan du opretter en så søgemaskinevenlig struktur som muligt på din hjemmeside.
Her er vi virkelig inde på noget vigtigt, som din leverandør af hjemmeside eller shopsystem skal kende og forholde sig til. Jeg lover dig: Hvis din hjemmeside er rettet ind efter de anvisninger, der står på den side, har du sparet enorme mængder ærgrelser og opnået en fantastisk platform til at lammetæve dine konkurrenter i søgemaskinerne.
Senere - når alt er på plads på selve hjemmesiden - skal du videre med områder som for eksempel opbygning af links (læs: Hvad er linkbuilding)
Nye hjemmesider og retningslinjer
Det er fristende at tro, at får du leveret en ny hjemmeside eller webshop, er det en selvfølge, at den overholder Googles retningslinjer.
Det er desværre bare langt fra altid tilfældet. Jeg ser helt nye webshops bygget i for eksempel Shopify, der benytter skabeloner, hvor Google end ikke kan følge de links, der er.
Er der et sted, hvor den gamle talemåde om, at "tillid er godt, men kontrol er bedre" passer, er det her!
Absolut ikke. Google er en privat og kommerciel virksomhed, og deres retningslinjer har ikke juridiske implikationer.
Det vil være forkert at sige, at nogle er ligegyldige, men der er elementer, der er vigtigere end andre.
Det nemme svar er: Ved at kende dem og få din hjemmeside testet for overholdelse af retningslinjerne. Her for eksempel.
Som oftest ja. Problemet er, at når du får besked i Google Search Console, er det som regel for sent, og skaden er sket.